Tuesday, April 26, 2011

Bukti DNA Adakah Muktamat@Conclusive?

Suratkhabar hari ini heboh menceritakan bahawa lelaki 'Y' adalah DS Anwar.... Berdasarkan apa?... Tidak lain dan tidak bukan bergantung kepada keputusan ujian DNA (Deoxyribonucleic Acid). Persoalan yang kita perlu faham ialah adalah ujian DNA muktamat dan boleh mensabitkan kesalahan seseorang? Ataupun ujian DNA hanya menentukan atau mengesahkan bahawa DNA tersebut berada ditempat yang didakwa. Adakah ianya mengesahkan kesalahan? Mungkin ya dan mungkin tidak.

Kalau begitu kenapa ujian DNA dibuat?.... Jawapannya ialah ianya dilaksanakan adalah untuk menyokong bukti atau menyokong sesuatu dakwaan. Kalau dakwaan tersebut tidak dapat dipastikan dan ujian DNA tidak muktamat apakah makna ujian DNA? Benar sekali, ujian DNA tersebut tidak akan mendatangkan apa-apa makna. DNA itu sendiri terdedah kepada manipulasi dan penipuan.

Sebab itulah Islam amat berhati-hati dalam menuduh seseorang terutama sekali apabila melibatkan maruah. Kesaksian amat ketat dan syarat pun amat ketat..... sehingga ia tidak memungkinkan seseorang itu bebas untuk menuduh orang tanpa hak.

Kini dilihat pendakwaraya hanya bergantung kepada ujian DNA untuk menuduh DS Anwar..... sedangkan ujian tersebut tidak conclusive. Kita lihat kemana akhirnya prosiding ini nanti.

Semoga Allah menzahirkan kebenarannya. Insyallah.

No comments: