Thursday, June 16, 2011

Bersih 2.0

Hari ini headline akhbar memaparkan bahawa Polis akan bertindak jika Perkasa, Bersih dan mana-mana kumpulan yang akan menyertai perhimpunan Bersin 2.0 di ibu negara pada 9 Julai depan.

Realitinya apabila perserta perhimpunan tidak ramai semua media UmNo akan kata Bersih tidak sambutan, Pakatan Rakyat (PR) tidak lagi mendapat sokong dan lain-lain label bagi tujuan menghina Bersih ataupun mana-mana gerakan yang dilihat pro PR. Media bebal ini akan terus mencari jalan untuk memburuk-burukkan PR.... dengan harapan rakyat melihat BN dapat sokongan dan PR tidak.

Semua maklum dan BN sendiri sedar bahawa mereka tidak mendapat sambutan. BN terpaksa mengangkut seluruh kakitangan kerajaan dan artis bagi memastikan program yang diadakan oleh BN nampak ramai pengunjung. Namun hakikatnya BN sedar bahawa itu semua adalah lakonan.

Satu tamparan dan penghinaan besar kepada BN sekiranya Bersin 2.0 berjaya menghimpunkan 500 ribu peserta untuk perhimpunan kali ini.

Kenapa nak kecoh pasal tutup jalan? Bukankah KL pun selalu tutup jalan? Setiap hari Sabtu jalan di hadapan Dataran Merdeka ditutup.... ada siapa kisah? Creterium KL LTDL, F1 Showcase, Perarakan Citra Warna, Thaipusam..... dll. Ini tidak termasuk banjir kilat dan SMART Tunnel yang kerap ditutup setiap kali hujan lebat.

Baru-baru ini BN buat perhimpuna 1 juta belia yang tak satu juta itu pun mereka tutup jalan.... Ada orang Putrajaya mengamuk sebab tak boleh lalu jalan di hadapan Istana Keadilan? Kalau tutup jalan adalah satu kesalahan, lepas ini saya cadangkan kita buat laporan polis setiap kali kerajaan buat program yang melibatkan penutupan tutup jalan.... Baru adil.

Bodoh tak bolah diajar.... cerdik tak boleh diikut.

Jalan di tutup di KL adalah perkara biasa. Apa yang luar biasa adalah apabila Polis berkerja untuk UmNo. Namun ia adalah perkara biasa. Baru-baru ini polis dikerah di Ampang semata-mata keraja Najib merasmikan bangunan UmNo? Apa kena mengena program UmNo dengan Polis? Nak kata PM merasmikan bangunan UmNo.... Lepas ni PAS bolehlah panggil PM merasmikan bangunan PASTI... Amacam? Panggil sekali Shahrizat....

Tak payahlah memperbodohkan rakyat.... Bersih 2.0 tidak perlu jika pilihanraya di Malaysia ini Bersih dan Adil. Namun demi memastikan kelangsungan kerajaan BN pilihanraya serabut dan akibatnya rakyat turun ke jalan membuat bantahan.

Nak pulihkan sistem dan proses pilihanraya yang bersuh dan adil atau kami tuntut di jalan raya?

No comments: