Wednesday, October 24, 2012

Lawak Jenaka Orang 'Cerdik' Yang 'Tak Cerdik'

Sekiranya pelaburan di Genting Sanyen Power Sdn Bhd oleh Worldwide Holdings Berhad dilupuskan maka Kerajaan Negeri Selangor hilang suara dan hak dalam Lembaga Pengarah sedangkan dalam masa yang sama PR tidak menguasai Putrajaya. Dengan memiliki sebahagian saham, selaku minority shareholder, Pakatan sekurang-kurangnya mampu mendapat maklumat dalaman dan berhak menimbulkan pelbagai bantahan dari dalam. Dalam bahasa undang-undang, pemegang saham tersebut akan mempunyai locus standi dalam hal ini. Tanpa sebarang saham, Pakatan tiada sebarang suara dan tidak mampu menzahirkan bantahan dari dalam.

Penjualan IPO Felda pula ternyata tidak merugikan dana kerajaan dan ternyata sehingga kini harga saham Felda Ventures masih berlegar sekitar RM4.70 dan kini RM4.66 iaitu jauh lebih rendah dari harga pembukaan RM5.53.Mungkin dalam permulaannya strategi yang sama seperti diatas digunakan namun apabila bertembung dengan dua kepentingan yang sama berat dan sama penting maka keutamaan dana kerajaan negeri adalah lebih utama. Menjual saham Felda adalah lebih menguntungkan rakyat Kedah maka keputusan inilah yang lebih diutamakan.

 Status kedua syarikat ini adalah berbeza iaitu satu syarikat persendirian dan satu lagi syarikat senaraian awam (public listed) Pegangan saham syarikat persendirian tidak terdedah dengan spekulasi dan tekanan pasaran saham. Maka kepentingan kedua-dua belah pihak pengguna dan dana negeri juga terpelihara.

KJ janganlah nak kondem sangat PR hingga memalukan diri sendiri yang kononnya graduan berpendidikan tinggi dari universiti tersohor dalam pentadbiran dan perniagaan.

No comments: