Wednesday, October 30, 2013

GST and subsidi


Mereka menimbun harta.... lihatlah rumah mereka, kereta mereka, tanah mereka dan simpanan mereka....

Mereka mendapat harta melalui projek kerajaan, mereka mendapat untung berlipat kali ganda, mereka mendapat komisyen, mereka mendapat hadiah dan mereka mendapat kurnia. Sedangkan hutang negara semangkin menimbun.

Mereka semakin kaya-raya sedangkan kerajaan menambah hutang untuk memberi mereka kekayaan. Datang mana harta mereka kalau bukan dari poket raykat. Harta yang sepatutnya dimanfaatkan oleh rakyat telah mereka himpun untuk manfaat diri sendiri.

Negara meninggalkan hutang... Siapa yang akan bayar? Pastinya mereka terus mewah sedangkan rakyat mengikat perut untuk sesuap nasi, menampung susu anak dan lampin bayi. 

Sedarkah kita manakah perginya harta negara yang menimbun. Harta dari cukai, harta zakat, harta keuntungan GLC, harta royalti, harta premium dan pelbagai lagi hasil negara? 

Kini GST diperkenalkan. Tidak cukupkah harta yang mereka kaut dan mereka boroskan untuk memenui nafsu mereka semata-mata. 

Rakyat sudah membayar zakat, rakyat sudah membayar cukai kenderaan, cukai pintu, cukai tanah, cukai pendapatan, cukai perkhidmatan dankini GST pula....

Masihkah ada yang tidak sedar?

No comments: