Monday, October 13, 2008

Harga Minyak Dunia Terus Turun


Hari ini harga minyak dunia telah berada di paras bawah USD80 satu tong dan meneruskan trend penurunannya. Walaupun begitu, kerajaan masih berdolak-dalik untuk menurunkan harga bahan bakar (petrol/disel) utama ini. Khabarnya kerajaan hanya akan mengkaji penurunan harga minyak pada hujung bulan ini? Atau mereka masih tercari-cari alasan lain untuk bertahan pada harga RM2.45. Sedangkan pada tahun lepas pada paras harga ini (USD80 setong) harga petrol adalah RM1.92.

Adakah kerajaan masih tercari-cari kaedah untuk menampal kesilapan memberi rebat cukai/minyak kepada kereta dan motor yang memberi kesan kawangan secara terus dan dalam jangka masa yang agak panjang (satu tahun). Adakah ini bermakna keputusan kerajaan untuk memberi rebat tersebut tidak wajar dan satu kesilapan yang tidak sepatutnya dilakukan. Siapa yang patut dipertanggungjawabkan? Disebabkan kesilapan itulah kerajaan terpaksa menanggung kos rebat hingga 1 April 2009.

Kini harga barang masih tidak berganjak walaupun setelah kerajaan menurunkan harga minyak sebanyak 25 sen. Ini adalah disebabkan oleh kenaikkan yang amat tinggi dan mendadak minyak disel oleh Pak Lah@Noor Mohamed Yaakob bulan Jun lepas. Kesannya kos pengangkutan tidak dapat ditampung oleh penurunan tersebut.

Kerajaan ini perlu ditukar dengan segera untuk mengelak dari terus membuat kerosakkan. Mereka telah banyak melakukan kesilapan dan kesalahan. Jangan bebankan kesalahan ini dibahu rakyat. Mereka buat keputusan mereka tanggung. Tukar kerajaan ini dengan segera. Bersihkan negara dari kurafaat yang hanya BN boleh memerintah.

No comments: