Tuesday, July 6, 2010

Apabila kita ada pengerusi SPR tahap @^%$^

Bodoh tak boleh diajar, cerdik tidak boleh diikut. Itulah bahasa yang mampu kita ucapkan kepada pengerusi SPR ini. Ini juga mencerminkan tahap ketuanya dan juga Perdana Menterinya iaitu perdana menteri kita iaitu ketua UMNo.

Susah sangat ke nak mewajibkan dan mendaftarkan secara automatik semua rakyat Malaysia? Apa yang mereka perlu buat ialah, JPN bagi maklumat peribadi yang terkini kepada SPR dan SPR daftarkan mereka sebagai pengundi. Sebagaimana maklumat dalam IC, disitulah tempat mengundi mereka. Kalau mereka mendaftar sendiri pun SPR akan gunakan maklumat dalam IC juga.

Jika pengundi tak puas hati dengan tempat mengundi kerana telah berpindah, kemaskinikan maklumat di JPN dan tukar alamat. Susah sangat ke nak buat kerja 'cut & paste' ini. Kalau dulu kusangka mereka ini bangang.... kini telah sah mereka ini bangang. Bukan marah tetapi saya sebagai pembayar cukai berhak bersuara terhadap ketidakcekapan jentera kerajaan.

Dalam masa mereka kata orang Melayu enggan mendaftar sehingga ada yang mengatakan setiap seorang Melayu yang mendaftar ada 40 pengundi bukan melayu mendaftar sebagai pengundi baru. Betul atau tidak kita tidak pasti.... Yang pastinya kerajaan perlu menyelesaikan masalah ini.

Sekarang ini pun mendaftar pengundi perlu mengikut alamat dalam kad pengenalan. kalau nak tukar tempat mengundi pun kita perlu kemaskini maklumat dalam kad pengenalan. Jadi apa yang SPR dan JPN cuba buat disini...... Nak buat lawak bodoh ke? Tidak boleh ke kata kepada JPN 'Bagi saya maklumat semua warganegara dan kita akan daftarkan semua rakyat Malaysia yang layak mengundi secara automatik.' Mengundi adalah satu kewajipan bukan pilihan. Begitu duga dengan mendaftar sebagai pengundi.

Malangnya berita sebegini pula yang keluar di akhbar:

Huru-Hara Laksana Sistem Daftar Pengundi Automatik - SPR

Oleh NURUL AIN MOHD. HUSSAIN

PETALING JAYA: Cadangan pelaksanaan sistem pendaftaran pengundi secara automatik akan menimbulkan huru-hara dan mengganggu kelancaran proses pilihan raya pada hari pengundian.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, adalah mustahil melaksanakan sistem itu kerana maklumat yang dibekalkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kepada suruhanjaya berkenaan tidak dikemaskini.

“Kita ada masalah untuk dapatkan maklumat terkini daripada JPN, kerana waris si mati tidak mengambi sijil kematian daripada JPN.

“Ini menyebabkan maklumat mengenai orang yang telah meninggal dunia tidak dapat dikemaskini dan dibersihkan daripada daftar pemilih yang dikeluarkan oleh SPR. Jadi kami tidak boleh dipersalahkan 100 peratus dalam hal ini,” katanya kepada mStar Online ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas cadangan yang dikemukakan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menggesa SPR melaksanakan sistem daftar pemilih automatik bagi menggalakkan lebih ramai orang muda mendaftar sebagai pengundi pada PRU13.

No comments: