Friday, January 25, 2013

Tazkirah Jumaat : Ust Zaid Tandang


Masjid Batu 14 hari ini dikunjungi oleh Muhammad Zaid Tandang, bekas pengacara TV Al-Hijrah untuk menyampaikan tazkirah Jumaat. Beliau menceritakan pengalaman beliau semasa menganut Kristian dan selepas menganut agama Islam.

Apa yang menarik adalah pengalaman beliau yang mula mencari kebenaran malalui Bible yang ditulis dalam bahasa Melayu dan menggunakan kalimah Allah didalamnya.

Beliau juga berkongsi pengalaman dan masalah penduduk negeri Sarawak yang gagal mendapat perhatian yang sewajarnya oleh Jabatan Agama Islam Sarawak. Akibatnya ruang berdakwah sempit dan mereka yang menganut agama Islam tidak berkembang sebagaimana penganut agama Kristian.

Keadaan menjadi semakin meruncing apabila kerajaan menyokong institusi gereja dan meminggirkan institusi dakwah.

Semangat beliau berceramah terhenti sebentar akibat ganguan seorang ahli kariah dari Sg Gahal. Tanpa rasa malu orang yang agak berumur tersebut menjerit-jerit ditengah-tengah masjid bagi menghalang ceramah dari terus berjalan.

Namun ketenangan Zahid dalam berhadapan dengan pelbagai provokasi mentebabkan beliau meneruskan ceramah dengan tenang. Akibat provokasi yang berterusan beliau dengan tenang tanpa mengambil kaedah berkonfrantasi memendekkan ceramah beliau.

Perjuangan memberi kefahaman Islam tidak mudah. Lebih-lebih lagi bila yang menghalang Islam itu adalah pihak pemerintah yang mempunyai penyokong yang rata-rata jahil. Melihat agama sekadar ibadat khususiah sahaja. Sebab itu orang tua itu mengatakan "Kami datang ke Masjid nak Sembahyang bukan nak dengar ceramah politik".

Maka tidak hairanlah umat Islam terus berada ditakuk lama dan yang pasti UmNo dapat manfaat yang besar dari orang yang seperti ini. Orang jahil menguntungkan UmNo.

No comments: