Sunday, March 6, 2011

Perjuangan Diteruskan.....


Walau apa pun keputusan di Kerdau dan Merlimau perjuangan akan diteruskan. Kalah menang adat pertandingan. Namun yang menang pun belum tentu boleh bergembira sangat. Dia penat, kita penat, dia sakit kita sakit... namun mereka yang punya diri lebih mengetahui sama ada perlu rasa gembira atau bimbang diatas keputusan ini.

Persoalan yang perlu dijawab adalah mengapa orang Melayu masih menyokong UmNo? Adakah kerana sogokkan yang diberikan, adakah kerana laporan media, adakah kerana imej kerajaan yang dibawa, adakah kerana adat kebiasaan, adakah kerana takut berubah, adakah kerana ugutan, adakah kerana penipuan, atau lain-lain.....

Namun apa pun jawapannya kerajaan telah membelanjakan wang rakyat yang banyak untuk berkempen bagi pihak UmNo. Media telah memberi gambaran yang salah dan mengelirukan antara kerajaan dan UmNo. PM dan TPM sudah tidak dapat membezakan antara Presiden UmNo dan PM. Media juga dengan sengaja mencampuradukkan antara kempen UmNo dan program kerajaan. Bila masa nak guna PM atau Presiden pun masih kelam kabut atau disengajakan.

Dengan kemenangan ini mungkin UmNo semakin yakin untuk mengadakan pilihanraya dengan lebih cepat. Sekurang-kurangnya mereka merasa yakin untuk mengumumkan pilihanraya Sarawak.

Persoalan sekarang ini adakah mengapa susah sangat Melayu hendak berubah? Ataupun mengapa orang Melayu tidak percaya kepada PAS atau orang Melayu bencikan PAS? Ataupun orang Melayu masih selesa dengan keadaan sekarang ini atau tidak dapat berfikir lebih dari itu.

.... mungkin Melayu terus menyokong UmNo sebab :
  1. Mereka menyangka UmNo itu adalah Kerajaan Malaysia dan tidak mengundi UmNo bermakna menentang Kerajaan malaysia....@ derhaka.
  2. Mereka menyangka apa yang dilakukan oleh UmNo itu adalah memadai dan betul belaka... pemikiran cukup lah itu nak apa lagi boleh sembahyang, boleh cari makan, boleh pergi haji boleh bayar zakat....
  3. Mereka menyangka Islam yang dibawa oleh UmNo itu sudah cukup sempurna sebagaimana yang Nabi laksanakan.
  4. Mereka sangka dengan melaksanakan 5 rukun Islam itu sudah cukup dan memadai.
  5. Mereka menyangka apa sahaja yang keluar dari akhbar dan TV benar belaka.
  6. Takutkan DAP tapi OK dengan MCA..... Sebab itulah bila Cina DAP memerintah Pulau Pinang mereka marah sebab bagi Cina memerintah..... Tapi dulu Koh Tsu Koon Cina Gerakan mereka tak perasan dia tu pun Cina jugak.
  7. Ramai orang Melayu golongan muda dan berpelajaran masih lagi tidak mendaftar sebagai pemilih.
  8. Ramai lagi orang Melayu berpandangan tidak mahu terlibat dengan politik sebab tidak mahu memihak dan menyokong mana-mana parti politik sedangkan mereka lupa mereka tiada pilihan. Kalau mereka tak menyokong parti politik maka bermakna mereka menyokong yang menang sebab mereka terpaksa hidup dengan kumpulan yang menang itu.
  9. Ramai lagi orang Melayu berpandangan politik itu kotor.... sedangkan mereka lupa kalau tidak dibersihkan sekarang sampai bila-bila pun tak akan bersih.
Justru itu kita akan terus memberi penerangan..... Hidayah dan kefahaman hanya datang dengan kehendak Allah sahaja. Semoga perjuangan ini diberikan kemenangan akhirnya. Insyallah.

No comments: