Tuesday, June 19, 2012

Orang Melayu Berpolitik

Hari kita menyaksikan pertembungan dua ahli parlimen berceramah di kawasan berhampiran iaitu di Dewan Bt 16 dan Taman Sentosa. Di Dewan Bt 16 pimpinan pakatan rakyat YB Dr Che Rosli Hulu Langat dan YB Firdaus dari Parlimen Jerai menjelaskan kepada masyarakat faedah yang mereka boleh perolehi melalui sistem pilihanraya. Rakyat mempunyai hak untuk memilih dan rakyat mempunyai hak untuk menukar kerajaan. Pelbagai kelemahan kerajaan pimpinan Najib dijelaskan sebagaimana yang didedahkan oleh Jabatan Audit Negara disampaikan kepada rakyat.

Pimpinan Pakatan Rakyat menyentuh faedah yang diperolehi oleh rakyat sekiranya Pakatan Rakyat menang. Beban yang kini terpaksa ditanggung oleh pengguna lebuhraya perlu dikurangkan memandangkan keuntungan yang diperolehi oleh pemegang konsesi.

Rakyat yang tidak bergantung kepada UmNo akan menyebabkan UmNo perlu berusaha lebih. Akibatnya semangkin banyak peruntukkan dikeluarkan bagi memenuhi keperluan rakyat. Sedangkan dahulu apabila UmNo terlalu kuat, mereka tidak perlu susah payah nak dapatkan sokongan di Hulu Langat ini. Kini semua pihak UmNo dan Pakatan Rakyat berlumba-lumba memberi peruntukkan kepada rakyat. Bukankah ini menguntungkan rakyat.

Sementara di Taman Sentosa YB Zulkifli Nordin tak henti henti menghentam Anwar, TG Nik Aziz dan lain-lain pimpinan Pakatan Rakyat. Dari mula ceramah hingga dekat pukul 12 tengah malam terus menghentam Anwar. Jarak yang dekat membolehkan penduduk bertukar-tukar tempat berceramah jika mahu.

PAS bercerita bahawa kini masyarakat berdepan dengan pelbagai masalah sosial maka kita bertanggungjawab untuk kembali kepada agama dan melaksanakan segala perintah agama untuk memulihkan kerosakkan ini. Sedangkan Zulkifli menyatakan sekarang ini dengan undang-undang yang ada pun masalah sosial pun teruk bila Anwar jadi PM nanti masalah ini bertambah teruk. Adakah Zulkifli menyatakan apa yang Najib lakukan adalah betul dan memadai? Sedangkan di sana terlalu banyak perintah Allah yang tidak dilaksanakan terutama yang melibatkan halal haram dan undang-undang Islam.

Zulkifli komen panjang lebar sokongan negara barat terhadap Anwar sedangkan hubungan baik Anwar dengan ulama besar seperti Dr Wahbah Al Zuhaili dan Dr Yusof Al Qardawi tidak disentuh langsung.

Zulkifli gagal memberi penyelesaian.... Beliau lebih banyak dan lebih berminat menyerang peribadi Anwar. Mungkin dia lupa kalau benar Anwar bersalah kenapa kerajaan tidak mengambil tindakkan sedangkan mereka menguasai polis, kehakiman dan peguam negara. Dan lebih parah lagi Najib takut berdebat secara terbuka dengan Anwar.

No comments: