Thursday, March 14, 2013

Felda Oh Felda...


Dalam rintik hujan petang itu di Serting, Negeri Sembilan, AM Talib Harun dan sekumpulan lelaki pertengahan umur, kesemuanya peneroka felda, berborak ditemani secangkir kopi dan keropok lekor.

Sembilan bulan lalu, datang trak dengan tindihan prospektus Felda Global Ventures Holdings (FGV) di Felda Raja Alias tetapi kini lelaki ini tinggal pemegang saham minoriti.

Peruntukan saham itu sebahagian daripada inisiatif Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang juga menteri bertanggungjawab dalam hal ehwal Felda, sebagai imbuhan untuk peneroka. "Durian runtuh" RM15,000 setiap seorang yang diberikan juga dibayar ansuran untuk tiga lagi.

Felda memperoleh RM5.5 bilion daripada penjualan itu dan RM1.7 bilion atau kira-kira satu pertiga kembali kepada peneroka dalam bentuk imbuhan tunai. Masih tidak jelas bagaimana selebihnya akan digunakan.

"Kamu tahu (perdana menteri) kata, ia sepatutnya bagi menjamin masa depan kami sehingga hari kiamat. Saya tidak nampak bagaimana," kata AM Talid.

"Ia 800 saham. Kalau 180,000, seperti ditawarkan kepada sesetengah orang yang tidak pernah pun bekerja di tanah Felda, saya akan tukar fikiran."

No comments: