Kuala Lumpur – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) ingin memaklumkan bahawa operator loji bagi pihak Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 2 (SSP2) dan Rantau Panjang iaitu Puncak Niaga (M) Sdn Bhd (PNSB) dan operator loji bagi LRA Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1) dan LRA Sungai Selangor Fasa 3 (SSP3) iaitu Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) telah mengesan pencemaran air di Sungai Selangor disebabkan tumpahan minyak diesel terletak di hulu sungai muka sauk air mentah loji-loji rawatan air berkenaan. Tumpahan minyak diesel ini telah dikesan oleh operator loji berkenaan sekitar jam 8.00 pagi, 30 Ogos 2013 dan ekoran daripada itu, kedua-kedua operator loji berkenaan telah menghentitugas keempat-empat loji rawatan berkenaan di antara jam 8.00 hingga 9.00 pagi ini. Pihak operator loji berkenaan memaklumkan bahawa ianya dijangka akan mengambil masa sekitar 14 jam sebelum tumpahan minyak diesel tersebut melewati muka sauk air mentah loji rawatan air masing-masing. Di samping itu, pihak kedua-dua operator loji rawatan air sedang memantau keadaan bagi memastikan air yang tercemar tidak mengalir masuk ke loji rawatan air supaya setiap LRA dapat beroperasi semula dengan kadar segera apabila pencemaran tidak berlaku lagi.
Untuk makluman, ke empat-empat loji rawatan air ini mengeluarkan bekalan air terawat sebanyak 2,670 Juta Liter Sehari (JLH) dan merupakan 57% daripada jumlah permintaan air di Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya. Sehubungan itu, jika hentitugas loji rawatan air ini berlarutan ke tempoh yang lebih lama, sebahagian para pengguna dijangka akan mengalami tekanan air rendah dan gangguan bekalan air di tujuh (7) wilayah pengguna iaitu Petaling, Kuala Lumpur, Klang/Shah Alam, Gombak, Hulu Selangor, Kuala Langat dan Kuala Selangor terutamanya kawasan pengguna yang berada di penghujung sistem agihan bekalan air dan di tempat yang tinggi atau dengan simpanan yang kecil. Sehubungan itu, para pengguna pada masa kini hanya bergantung kepada simpanan air terawat yang ada di kolam-kolam imbangan keempat-empat loji rawatan dan kolam-kolam perkhidmatan SYABAS yang berada setiap kawasan pengguna.
Untuk makluman, ke empat-empat loji rawatan air ini mengeluarkan bekalan air terawat sebanyak 2,670 Juta Liter Sehari (JLH) dan merupakan 57% daripada jumlah permintaan air di Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya. Sehubungan itu, jika hentitugas loji rawatan air ini berlarutan ke tempoh yang lebih lama, sebahagian para pengguna dijangka akan mengalami tekanan air rendah dan gangguan bekalan air di tujuh (7) wilayah pengguna iaitu Petaling, Kuala Lumpur, Klang/Shah Alam, Gombak, Hulu Selangor, Kuala Langat dan Kuala Selangor terutamanya kawasan pengguna yang berada di penghujung sistem agihan bekalan air dan di tempat yang tinggi atau dengan simpanan yang kecil. Sehubungan itu, para pengguna pada masa kini hanya bergantung kepada simpanan air terawat yang ada di kolam-kolam imbangan keempat-empat loji rawatan dan kolam-kolam perkhidmatan SYABAS yang berada setiap kawasan pengguna.
Nota : Sebagai salah satu daripada Infrastruktur Kritikal Kebangsaan yang dikenalpasti adakah ini yang terbaik boleh dilaksanakan oleh kerajaan. Dimana kesilapannya? Adakah sistem kawalan dan pemantauan kita amat lemah sehingga NCII kita terlalu mudah terjejas. Bagaimana sekiranya ini adalah perbuatan sabotaj? Berapa banyak lagi sistem kawalan keselamatan kita yang longar hingga mudah terjejas.
Apakah tindakan MKN dalam hal ini? Bagaimana siasatan dijalankan dan tindakan yang diambil. Seterusnya apakah langkah yang diambil bagi mengelakkan perkara ini dari berulang?
No comments:
Post a Comment