Tuesday, August 11, 2015

BERSIH 4.0 : Ahli diminta tunggu arahan parti.

PAS konsisten menuntut sistem pilihanraya yang adil dan bersih bagi menjamin kelansungan sistem demokrasi dalam negara ini. Pelbagai bantahan terhadap penyelewengan dalam pilihanraya seperti penggunaan jentera kerajaan, daftar pemilih yang dipertikaikan, persempadanan pilihanraya dan penggunaan media perdana oleh parti pemerintah sahaja adalah antara sebahagian isu dari pelbagai isu utama yang ada.

Pelbagai bentuk bantahan digunakan bagi melaksanakan tuntutan seperti menghantar memorendum, dialog bersama SPR, perhimpunan aman, dan mengumpulkan tandatangan adalah sebahagian usaha bagi menjayakan tuntutan tersebut. PAS mengambil bahagian dalam semua bentuk tuntutan secara aktif.

Tunggu Arahan

PAS akan terus bersama kebangkitan rakyat khasnya anak- anak muda bagi menyatakan bantahan terhadap kemelut ekonomi, politik dan urustadbir negara kini. Walau bagaimanapun oleh kerana kedudukan PAS kali ini bukan lagi penganjur bersama sebagaimana himpunan Bersih sebelum ini, maka parti telah bersetuju menghantar YB Ustaz Idris Ahmad Naib Presiden PAS dan Sdr Kamaruzaman Mohamad Pengarah Jabatan Penerangan PAS Pusat bagi mendapatkan maklumat lanjut himpunan tersebut. Sebarang arahan kepada ahli akan dikeluarkan setelah kita mendapat gambaran sebenar format himpunan dan tentatif program sepanjang rally yang akan diadakan nanti.

Dalam suasana politik negara yang tidak stabil kini, PAS tidak akan bersetuju dengan apa jua usaha yang bertentangan dengan peraturan dan undang - undang yang ada, kerana ia akan diambil kesempatan oleh parti pemerintah bagi mengalih isu utama kepada tindakan provokasi bagi mencetuskan kegawatan dalam negara. Sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Presiden, bahawa PAS tidak akan membuat kerahan atau larangan kepada ahli. Kita akan hantar wakil parti bagi mendapat gambaran sebenar format Himpunan tersebut.

Kongres Rakyat

Insyaallah, bagi melunaskan maksud mendokong cita-cita perjuangan rakyat yang mahukan perubahan positif dalam negara ini, PAS akan menganjurkan Kongres Rakyat yang menghimpunkan Ngo, tokoh-tokoh masyarakat, parti politik, gerakan mahasiswa dan lainnya yang bakal diadakan dalam tempoh masa terdekat bagi meneruskan agenda dan tuntutan rakyat.

Kongres ini adalah kesinambungan pelbagai himpunan parti bersama rakan- rakan NGO yang diadakan sebelum ini. Kongres ini akan dikendalikan oleh Lujnah Penerangan PAS Pusat bersama pelbagai pihak yang akan turut serta samada sebagai penganjur bersama atau sebagai peserta.

Sekian.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS

No comments: