Wednesday, August 19, 2015

Guling Kerajaan, Guling Najib, Pecat Najib.....

Istilah yang berbeza namun bagi orang awam yang tidak memahami politik akan melihat ini semua adalah tindakkan menggulingkan kerajaan.

Menggulingkan kerajaan yang dilantik secara sah adalah sesuatu kesalahan dan ianya difahami oleh semua orang.

Memecat Najib adalah satu perbuatan memecat beliau dari jawatan Perdana Menteri atas sebab kepentingan negara, masalah jenayah atau hilangnya sokongan. Ini juga boleh diterima oleh rakyat sekiranya prosesnya betul.

Menggulingkan Najib adalah suatu istilah tidak jelas. Perkataan menggulingkan itu sendiri adalah proses paksa yang dilihat tidak melalui proses keadilan. Akibatnya istilah ini dilihat lebih mirip dengan gulingkan kerajaan. 

Ada sesetengah orang suka membuat provokasi tanpa melihat kesannya kepada masyarakat umum. Kalau nak buat kempen pecat Najib... cakap dengan jelas faktanya dan rasionalnya. Insyallah masyarakat boleh menerima.

Jangan kita membuat istilah provokasi yang akhirnya menguatkan UmNo dan merugikan PAS dan semua parti politik yang menentang UmNo. Kita sudah melalui sejarah yang panjang dalam menentang kebobrokkan UmNo. Janganlah kita termakan provokasi yang mungkin datang dari pihak musuh. Ia juga mungkin ajen UmNo yang hadir dikalangan kita untuk menjadi hero. Lagaknya bagaikan ayam jago kokok berdegar-degar namun ekor bergelumang tahi.

Begitu juga dengan perhimpunan ditempat awam. Kita perlu jelas tujuan dan matlamat. Jangan sampai ianya dijadikan sebab kejatuhan PAS dan Pakatan Rakyat dan menyambung hayat UmNo lima tahun lagi.

No comments: