Thursday, September 3, 2015

Derma yang boleh berjalan sejauh 3,900km.....

Pada sesetengah orang RM2.6billion hanyalah sebuah angka yang mungkin tidak masuk dalam pemahaman dan minda. Atau mungkin tidak terjangkau dalam kotak pemikiran kerana tidak ramai yang mempunyai wang sebanyak itu.

Untuk memudahkan pemahaman cuba ambil wang kertas RM100. Susun sehelai-sehelai dari hujung dapur hingga ruang tamu. Berapa ramai orang yang ada wang sebanyak itu pada masa ini yang tak perlu ke bank untuk keluarkan simpanan?

Cuba pula susun wang RM100 yang sama dari permulaan larian balapan 100meter? Berapa ramai pula yang ada wang sebanyak itu pada masa ini... iaitu sebanyak lebih kurang RM66,000.00. Cuba pula 1 kilometer..... 

Apa kata kita susun wang kertas tersebut dari Johor ke Perlis. Dan ulang alik sebanyak 5 kali.... Itulah nilai wang RM2.6billion.... yang masih ramai orang tak faham.

Itu belum lagi kita berbincang kenapa nak kena bagi PM duit sebanyak itu, siapa yang bagi, kenapa masuk akaun PM bukan akaun UmNo atau Kerajaan? Apa manfaat kepada yang memberi....?

Terlalu banyak soalan yang tak dapat dijawab untuk menjelaskan jumlah itu.... Hanya PM boleh menjelaskan. Kalau beliau gagal menjelaskan.... Apa lagi yang beliau sembunyikan dari kata semua?

No comments: