Thursday, June 19, 2008

Tiada MP, Adun dilantik ahli PBT Selangor

Jimadie Shah Othman | Jun 19, 08 1:26pm

Tiada ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) yang dilantik sebagai ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) yang diumumkan oleh kerajaan negeri Selangor hari ini.

Di samping itu, kontrak pelantikan 288 ahli bagi 12 PBT di Selangor juga adalah untuk tempoh setahun sahaja.

Jika prestasi mereka memuaskan, maka kontrak perkhidmatan mereka akan disambung dua tahun lagi, menjadi tempoh tiga tahun.

Ketika mengumumkan perkara tersebut, Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, senarai ahli PBT yang baru dilantik itu akan dihantar kepada semua yang dipertua PBT hari ini.

Katanya, 87.7 peratus ahli PBT yang baru dilantik itu terdiri daripada golongan berpendidikan tinggi, sekurangkurangnanya memiliki kelulusan di peringkat diploma.

Mankala 24.6 peratus lagi, kata Khalid, terdiri daripada anggota badan bukan kerajaan (NGO) dan golongan profesional, termasuk doktor, peguam, akauntan, jurutera, aktivis alam sekitar, perancangan bandar, usahawan dan golongan akademik.

49 wanita

Turut dilantik sebagai anggota PBT adalah 49 orang wanita, dan dari kalangan orang kurang upaya (OKU).

Menurut Khalid, 288 ahli PBT itu dipilih daripada 1,000 permohonan yang diterima dan telah menghadiri ditemuduga bagi memastikan ketelusan pemilihan yang dibuat.

"Beza sekarang dan yang lepas (ialah) dalam kumpulan ini tiada Adun dan MP," kata Khalid sambil menambah pemilihan kali ini juga tidak berasaskan kuota atau kaum.

Menurutnya lagi, jumlah ahli politik dalam kumpulan tersebut tidak melebihi 75 peratus, kebanyakannya muka baru.

Yang dikekalkan, tambah Khalid ialah datuk bandar, yang dipertua PBT dan orang besar Daerah.

Sementara itu, Ahli Exco Kerajaan Tempatan, Ronnie Liu, ketika mengulas mengenai perubahan dalam tempoh kontrak berkata, ianya untuk memberi peluang kepada ramai calon-calon berbakat di Selangor.

Tempoh perkhidmatan

Katanya, sekiranya ahli PBT yang dipilih itu mempunyai prestasi yang baik, maka kontrak akan disambung dua tahun lagi.

Jika tidak, katanya, tempat mereka akan digantikan oleh orang lain yang berkemampuan memberi perkhidmatan yang terbaik.

Ditanya mengenai ahli politik yang dilantik sebagai ahli PBT, Ronnie berkata jumlah teramai adalah dari PKR.

Menurut beliau lagi, tiada ahli politik dari Umno yang dilantik menjadi ahli PBT kali ini.

Dalam pilihanraya umum 8 Mac lalu, di Selangor, barisan pemgangkang yang kini dikenali sebagai Pakatan Rakyat memenangi 38 kerusi Dewan Undangan Negeri, iaitu 15 PKR, 13 DAP dan 8 PAS. Barisan Nasional memenangi 20 kerusi.

No comments: