Friday, September 17, 2010

Kempen Kibar Bendera Yang Muram





Hendak kibar atau tidak? Bukan sebab tak mahu kibar tetapi lebih banyak sebab untuk tidak kibar dari kibar. Bukan sebab tidak cintakan negara tapi lihatlah bendera kita di atas jika dibandingkan dengan bendera yang menjadi kebencian seluruh umat Islam di dunia. Bendera kita ala-ala US. Sebuah negara yang sentiasa menyokong apa sahaja tindakkan Israel terhadap rakyat Palestine. Suka atau tidak itulah kenyataannya.

Kalau kita di Afganistan atau di Iraq mingkin kita akan sama-sama kena tembak bersama tentera US. Sampai bila kita akan terus bertahan dengan menggunakan bendera diatas? Mungkin dengan sentimen kebencian terhadap USA yang amat kuat; kini kita punya alasan yang lebih kukuh untuk menukar bendera kita..... atau mungkin sekurang-kurangnya mengubahsuai untuk mengurangkan wajah US dalam bendera kita. umpamanya kita boleh berbuat seperti ini:

Mungkin ada baiknya kita mengambil kira keselamatan tentera atau misi keamanan kita terutama ketika di luar negara yang tahap kesedaran terhadap kewujudan negara Malaysia amat rendah... Atau kita ini mungkin tidak terkenal langsung negara Malaysia ini. Mereka yang biasa terlibat dengan misi antarabangsa mungkin boleh membuat komen.........

Ataupun kita gunakan bendera seperti ini semasa negara ada misi di luar negara sahaja...... Apa pun ianya adalah sekadar pandangan peribadi.

No comments: