Saturday, September 4, 2010

Sambutan Ambang Merdeka Di Masjid Batu 14

Program bagi merepatkan masyarakat dengan masjid terus dilaksanakan bagi memberi kesedaran bahawa institusi Masjid bukan setakat tempat untuk ibadah khusus semata-mata. Ia juga sebuah institusi pusat hubungan dan aktiviti masyarakat. Ini agar rakyat sedar bahawa masjid tidak terpisah dengan kehidupan harian. Tanggapan bahawa satu set hukum di masjid lain dan di luar masjid satu set hukum yang lain perlu dihapuskan. Kita bertuhankan yang satu di masjid ataupun diluar masjid.

Begitu jugalah tanggapan bahawa masuk masjid kena tutup aurat dan bila diluar masjid tak tutup aurat perlu dibetulkan. Ini adalah ajaran salah dan sesat yang telah lama membelenggu masyarakat sejak sekian lama. Benar institusi masjid perlu dihormati tatapi perintah Allah lagi amat penting untuk ditaati. Apa-apa yang dilarang oleh Allah dimasjid atau luar masjid adalah tetap juga sama. Begitu juga politik.... kalau politik tak boleh atau haram masuk masjid maka politik diluar masjid juga tak boleh dan HARAM...... Bukankah begitu kaedah Islam?








1 comment:

mohamad jan said...

nampaknya kambing golek mampu menarik minat remaja ke masjid.lepas ni bolehlah nazir masjid dilain tempat mencubanya.sambil makan sambil berdakwah,gunakan tabung masjid,tiada salahnya kerana ianya termasuk bersaedekah amalan mulia yang sangat dituntut dalam islam.dalam suasana sekarang remaja semakin jauh dari rumah Allah, yang terlibat dengan gejala sosial semakin meningkat, sebagai pimpinan masyarakat kita kena bijak mendekati remaja dan sememangnya tugas pimpinan masjidlah untuk mengkaji serta melaksanakan berbagai pendekatan untuk menjinak remaja kerumah Allah.Jangan KEDEKUT...orang derma untuk digunakan...bukan untuk diSIMPAN.....