Wednesday, July 25, 2012

KJ: Cheaper foreign cars will kill Proton

PKR's promise to make cars affordable could spell the end of Proton which could affect tens of thousands of workers, says Umno Youth chief Khairy Jamaluddin.

 Ini adalah kenyataan pimpinan UmNo. Satu persoalan yang perlu kita fikirkan adalah apa tujuan Proton diwujudkan? Adakah untuk membantu rakyat secara menyeluruh dengan membekalkan kereta dengan harga munasabah dengan kualiti yang baik... Atau membina industri automotive dengan tujuan untuk menjana pekerjaan dan kemahiran kepada segelintir rakyat sahaja.

Walaupun Proton 'berjaya' membina empayar industri automotive dan industri sokongan yang terdiri dari pembekal komponennya adakah ia berjaya menjadikan rakyat keseluruhannya menikmati keselesaan hidup? Ataupun ianya hanya membina satu kelompok elit yang semakin kaya raya sedangkan rakyat kebanyakkan terhimpit dengan hutang yang tinggi dan kereta yang berkualiti rendah.

Kenapa kita tidak mampu melakukan apa yang dibuat oleh Tata Motors yang menghasilkan Tata Nano pada tahun 2008 yang di jual dengan harga USD1,800.00 (RM6,300.00)?

 Tata nano RM6,300.00 sahaja.

Kesimpulannya... kita perlukan kereta yang berharga rendah dan berkualiti. Tidak kira sama ia bernama proton atau toyota atau honda atau kia atau lain2.

No comments: