Wednesday, August 1, 2012

PKR's Rafizi arrested under Banking & Financial Institutions Act (BAFIA)

PKR director of strategy Rafizi Ramli was this morning arrested by police for his alleged involvement in exposing banking details relating to the National Feedlot Corporation (NFC) scandal. MK.

Didedah tanpa bukti dikatakan fitnah. Dedah dengan bukti pula kena dakwa dengan pelbagai peraturan dan undang-undang. Adakah undang-undang untuk melindungi jenayah golongan elit atau menyelasaikan jenayah?

Menurut Seksyen 97 BAFIA, “Tiada seorang pun yang mempunyai apa-apa maklumat atau dokumen yang pada pengetahuannya telah didedahkan dengan melanggar subseksyen (1) boleh dengan apa jua cara sekalipun mendedahkannya kepada mana-mana orang lain”.

Selepas ini bolehlah ditambah dalam para tersebut.... WALAUPUN UNTUK MENDEDAHKAN SATU PERBUATAN JENAYAAH PUN ADALAH TIDAK BOLEH?

Mungkin selepas ini penjenayah boleh mendakwa tuan rumah yang dirompaknya kerana meletakkan perangkap babi yang mengakibatkan dia tercedera semasa mencuri.

Tahniah kepada BN. Cepatlah lingkup. Rakyat dah tak sanggup tanggung segala kerosakkan kerana kegagalan kamu menyelasaikan masalah negara.


No comments: