Monday, April 14, 2014

SECEBIS KISAH YANG CUKUP MENGHARUKAN....

Suatu hari ibu saya mengajak saya untuk berbelanja bersamanya kerana dia Memerlukan sehelai baju yang baru. Saya sebenarnya tidak suka pergi berbelanja bersama dengan orang lain, Dan saya bukanlah orang yang sabar, Tetapi walaupun demikian kami pergi juga ke pusat membeli-belah tersebut.

Kami mengunjungi setiap kedai yang menyediakan baju untuk wanita, Ibu saya mencuba sehelai demi sehelai dan mengembalikan semuanya. Masa terus berlalu, saya mulai lelah. Ibu pula mula rasa hampa kerana masih tidak ketemui baju yang sesuai untuknya.

Akhirnya pada kedai terakhir yang kami kunjungi, ibu saya mencuba sehelai jubah biru yang cantik terdiri dari tiga helai. Pada blusnya terdapat sejenis tali di bahagian tepi lehernya, Dan kerana ketidaksabaran saya, maka untuk kali ini saya ikut masuk dan berdiri bersama ibu saya dalam bilik persalinan, saya melihat bagaimana ibu mencuba pakaian tersebut. Dengan susah payah dia mencuba untuk mengikat talinya. Ternyata, tangan-tangannya tergetar-getar yang sudah mulai dilumpuhkan oleh penyakit radang sendi dan sebab itu dia tidak dapat melakukannya.

Seketika ketidaksabaran saya digantikan oleh suatu rasa kasihan yang mendalam kepadanya. Saya berpaling dan pergi, cuba menyembunyikan air mata yang keluar tanpa saya sedari. Setelah saya mendapatkan ketenangan, saya kembali masuk ke bilik persalinan untuk mengikatkan tali jubah tersebut.

Pakaian ini begitu cantik ,dan dia membelinya.

Perjalanan membeli-belah kami telah berakhir, tetapi kejadian tersebut terukir dan tidak dapat dilenyapkan dari ingatan saya.

Sepanjang hari itu, fikiran saya tetap saja kembali pada saat berada di dalam bilik persalinan tersebut. Terbayang tangan ibu saya yang sedang berusaha mengikat tali jubahnya.

Kedua tangan yang penuh dengan kasih, yang pernah menyuapi saya, memandikan Saya, memakaikan baju, membelai dan memeluk saya, Dan lebih dari semuanya, berdoa untuk saya, sekarang tangan itu telah menyentuh hati saya dan paling menyusup dalam hati saya.

Kemudian pada petang harinya, saya pergi ke kamar ibu. Saya mengambil tangannya, menciumnya ... Dan yang membuatnya terkejut bila saya memberitahukannya bahawa bagi saya kedua tangan tersebut adalah tangan yang paling indah di dunia ini. Saya sangat bersyukur bahawa Tuhan telah memberi peluang kepada saya untuk melihat, dan betapa bernilai serta berharganya kasih sayang yang penuh pengorbanan dari seorang ibu. Saya hanya dapat berdoa bahawa suatu hari Kelak tangan saya dan hati saya akan memiliki keindahannya tersendiri.

Dunia ini memiliki banyak keajaiban, segala ciptaan Tuhan yang begitu agung, Tetapi tak satu pun yang dapat menandingi keindahan tangan Ibu... With Love To All Mother.

Berbahagialah yang masih memiliki Ibu. Dan lakukanlah yang terbaik .

"JIKA KAMU MENCINTAI IBUMU KIRIMLAH CERITA INI KEPADA ORANG LAIN, AGAR SELURUH ORANG DI DUNIA INI DAPAT MENCINTAI DAN MENYAYANGI IBUNYA"

No comments: