Friday, October 3, 2014

Ekonomi Melayu Gagal Kerana Melayu.

'Benar' kata Tun M. 'Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kaum Bumiputera tidak boleh menyalahkan kerajaan dan kaum lain sekiranya sasaran 30% pemilikan ekuiti Bumiputera dalam ekonomi negara menjelang tahun 2020 tidak tercapai.'

Malaysia telah ditadbir oleh Melayu UmNo sejak sekian lama.... sejak Merdeka. Sudah 57 tahun UmNo menerajui negara yang kalau manusia biasa sudah sampai tempoh pencen. Kegagalan Melayu bukan sekadar berpunca dari kegagalan bangsa itu menguasai ekonomi tetapi juga kegagalan Melayu UmNo untuk mentadbir dengan baik untuk membangun ekonomi Melayu dan membimbing pembangunannya.

Jangan hanya pandai menyalahkan bangsa Melayu dengan pelbagai label malas, tidak mampu bersaing, tidak keratif, mengharap tongkat, tunggu projek dan pelbagai label yang buruk. Dalam masa yang sama apa yang UmNo telah buat kepada negeri-negeri yang majoriti orang Melayu? Adakah mereka ini mendapat pembelaan yang sewajarnya. Bagaimana dengan Melayu Kelantan yang dinafikan pembangunannya hanya kerana dipeintah oleh parti yang berlainan.

bagaimanakah nasib Terengganu apabila orang Melayu lain memerintah Terengganu... bagaimana pula dengan Perak dan Kedah apabila orang Melayu lain memerintah negeri-negeri tersebut?

Apa yang jelas ekonomi negara dan peluang perniagaan besar banyak dimonopoli oleh Melayu UmNo. Yang bangak gagal dan menjual projek juga adalah orang ini. Yang duk tunggu depan pintu menteri menagih projek juga adalah Melayu jenis ini. Yang jual AP juga Melayu jenis ini. Yang bela lembu 'dalam kondo' juga Melayu jenis ini. Yang jual satu batang skru driver sama harga dengan sekotak skru driver adalah juga Melayu jenis ini.

UmNo telah merosakkan imej orang Melayu sejak sekian lama. Melayu UmNo jugalah yang merosakkan ekonomi orang Melayu sejak sekian lama. Melayu UmNo jugalah yang menjual tanah-tanah strategik dan rezab Melayu.

Dey.... jangan hanya pandai salahkan orang Melayu. Ingat balik apa yang UmNo telah buat kepada Melayu selama ini......!

Ini belum cerita lagi Bumiputera Sabah dan Sarawak....


No comments: