Tuesday, October 7, 2014

HENTIKAN PESTA ARAK SELURUH NEGARA


KUALA LUMPUR: PAS Selangor dalam satu kenyataannya menyatakan kekesalan atas penganjuran Oktoberfest oleh Carlsberg Malaysia.

“PAS Selangor amat menyesali dengan Agenda Besar Carlsberg Malaysia dalam penganjuran Oktoberfest di beberapa tempat di negeri Selangor dan Grand Finalenya di 1 Utama yang disifatkan sebagai gagal memahami sosio budaya dan sensitif agama di Malaysia khususnya di Negeri Selangor.” Demikian kata Zaidy Abdul Talib, Adun Taman Templer, merangkap Ketua Penerangan PAS Selangor.

Menurut beliau lagi bahawa penganjur perlu sedar mengenai sensitiviti penganut beragama di negeri ini terutamanya penganut Agama Islam, yang juga merupakan agama rasmi persekutuan sebelum mengadakan sesuatu yang boleh mengugat ketenteraman dan keamanan awam.

“Agama Islam tiada berhalangan untuk selain penganut Islam meminum minuman keras kerana ia merupakan hak orang bukan Islam. Namun, jika ia diadakan secara besar besaran seperti festival, apatah lagi dengan mengwar-warkan secara terbuka seperti iklan di pasar raya dan billboard dan sebagainya, ianya jelas melanggar tata susila kehidupan masyarakat bahkan seluruh agama di dunia ini.

“Kerajaan Selangor dan PBT juga tidak pernah meluluskan apa-apa kelulusan berkaitan dengan program ini. Ia boleh digambarkan sebagai mencetus dan mencabar keharmonian yang sentiasa diterap dalam kerajaan Pakatan Rakyat Selangor,” nyata Zaidy lagi

Menurut Zaidy, PAS Selangor akan berusaha untuk mendesak melalui peruntukkan kuasa yang ada pada Kerajaan Negeri Selangor dan PBT yang terbabit supaya festival di kawasan terbuka seperti 'parking kereta' dan sebagainya yang jelas bercanggah dengan 'Akta 176' dapat dialihkan atau dibatalkan dan melarang penglibatan umat Islam serta mereka yang dibawah umur.

“PAS Selangor juga meminta pihak Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) mengambil tindakan tegas kepada pihak yang bertanggung jawap mencetuskan kontroversi dengan menaikkan iklan billboard Octoberfest tanpa kebenaran di sekitar Saujana Hotel Subang, walau ianya diturunkan semula selepas 3 hari dinaikkan.

“Apa jua bentuk perlanggaran undang-undang berlaku, PAS Selangor tidak akan teragak-agak untuk membuat tindakan tegas selaras dengan mempertingkatkan nilai-nilai kehidupan harmoni yang diperjuangkan oleh seluruh lapisan masyarakat berbilang agama dan bangsa.” Kata Zaidy.

Oktoberfest juga dikenali sebagai “beer festival” di sesetengah negara Barat. Festival ini biasanya berlangsung selama dua minggu. – HARAKAHDAILY 7/10/2014

No comments: