Friday, July 31, 2015

Siasatan 1MDB : Najib Check Mate

Andaian bahawa apabila Penerusi PAC datuk Nur Jazlan dilantik menjadi timbalan menteri siasatan terhadap 1MDB akan dihentikan ternyata meleset. Mereka lupa bahawa PAC mempunyai Timbalan Pengerusi yang mana dengan ketiadaan Pengerusi maka Timbalan mengambil alih fungsinya. Lagi memburukkan keadaan Timbalannya adalah Tan Seng Giaw dari DAP.

Maka sekonyong-konyong Pandikar Amin Mulia membuka tari silat yang jelas canggung. Cuba memberi arahan supaya siasatan dihentikan sehingga pengerusi naru dilantik. Ternyata cubaan itu menampakkan sikap beliau cuba melengah-lengahkan siasatan yang melibatkan kepentingan negara dan rakyat.

Apa yang Pandikan Amin sepatutnya buat ialah mempercepatkan lantikan pengganti Pengerusi PAC. Bukannya menagguhkan siasatan dan melenggahkan lantikan PAC. Apabila sudah silap percaturan maka keluarlah kenyataan yang tidak sepatutnya. Apabila Timbalan PAC bersuara maka segera panik kabinet kerana isu pemecatan TPM belum lagi reda... 1MDB terus menghantui Najib, UmNo dan BN.

Tiada yang lebih baik selain daripada kita merehatkan semua yang terlibat dan disiasat berkenaan 1MDB melainkan mereka di gantung tugas. Ini termasuklah PM. Sekiranya PM terus bertugas maka lebih banyak pertukaran akan dibuat demi menjaga kepentingannya. Peguam Negara sudah ditukar. Siapa lagi selepas ini?

Mungkin rombakkan 'kecil' organisasi akan berlaku atas nama penyelerasan fungsi tugas dan penambahbaikkan. Yang mana sebenarnya tujuan adalah melengahkan siasatan 1MDB.

Hentikan polimik dan selesaikan siasatan segera.


No comments: