Thursday, January 24, 2013

Selangorku : Kerajaan Rayat

Kita merdeka sudah lebih 56 tahun dibawah pemerintahan UmNo. Sejauh manakah demokrasi dan hak rakyat dihormati. Sejauhkan seluruh lapisan masyarakat menikmati hak yang sama. Atau apakah mereka yang menyokong UmNo sahaja sentiasa mendapat keutamaan dan keistimewaan.

Dari pembangunan infrastruktur hingglah bantuan individu selalunya memberi keistimewaan hanya kepada mereka yang menyokong UmNo. Melainkan sekiranya ianya digunakan untuk membeli undi.... Maka banyaklah bantuan rakyat 1M diwujudkan magi meraih sokongan.

Cuba kita lihat negeri-negeri yang dibawah pemerintahan PAS dan Pakatan Rakyat... berapa banyak tekanan dan sekatan yang diberikan oleh Kerajaan Pusat dan UmNo. Dari kemudahan infrastruktur hinggalah sistem pembekalan air semuanya dipolitikkan.

Semasa UmNo memerintah Selangor, bolehkah PAS menggunakna kemudahan awam untuk program parti. Bolehkah PAS mengadakan forum dan bicara agama secara bebas di Masjid? Kini Pakatan Rakyat mengubah semua itu. Ruang dibuka seluas-luasnya untuk siapa sahaja untuk menggunakan dewan, padang, jalan dan Masjid. UmNo bebas melaksanakan aktiviti mereka walaupun ianya dilihat tidak menguntungkan Pakatan Rakyat.

Kalau dahulu PAS buat program di Masjid dan surau... pasti gerak gempur UmNo akan datang bersama-sama samseng mereka untuk menghalang program tersebut. Kini dibawah Pakatan rakyat UmNo bebas mengadakan program di Masjid batu 14. Boleh menggunakan padang, boleh berarak dan boleh guna masjid.

Adakah sekiranya UmNo kembali memerintah Selangor, PAS akan dibenarkan menganjurkan program yang sama? Pastinya hampir mustahil.

Diatas semua kebaikan yang dinikmati oleh UmNo dibawah pemerintahan Pakatan Rakyat kenapakah penyokong UmNo masih memilih untuk memusuhi PAS dan Pakatan Rakyat? Kenapa UmNo sanggup merosakkan harta benda PAS, kenapa UmNo sanggup memukul dan mencedera penyokong PAS, kenapa penyokong sanggup melontarkan kata-kata hinaan dan carut terhadap penyokong dan pimpinan PAS.

Terbaru... sanggup memasang bendera DAP dan sebar risalah 'DAP' dalam kawasan masjid! Kerja siapa ini semua... Adakah kes ini sama dengan kes baling bangkai babi dalam masjid. Sungguh hina apa yang mereka ini lakukan. Sangup menggadaikan ketenteraman dan keharmonian hanya mengejar kuasa yang sementara.

Renungkanlah....

No comments: