Saturday, September 21, 2013

Antara Chin Peng, Komunis, British, Jepun, Portugis dan Belanda

Sekiranya Chin Peng dibenci dan dimusuhi kerana sejarah kekejaman sepanjang perjuangan mereka apakah bezanya beliau dengan penjajah Tanah Melayu dari zaman Portugis, Belanda, British dan Jepun? 

Kalau Chin Peng membunuh dan menyiksa ramai rakyat Tanah Melayu apa pula bezanya dengan penjajah yang mencengkam Tanah Melayu sejak kejatuhan Kerajaan Melayu Melaka pada 1511. Namun adakah kita melayan semua mereka ini dengan layanan yang sama?

Kenapa kita masih memusuhi Chin Peng walaupun kini jasadnya telah menjadi abu. Sedangkan dalam masa yang sama kita menjalin kerjasama perniagaan dan politik dengan Portugal, Belanda, British dan Jepun. Apakah dosa penjajah yang telah membunuh dan menyiksa ribuan penduduk Tanah Melayu ini telah diampunkan? Semudah itukah kita memaafkan mereka dan melupakan apa yang mereka telah lakukan terhadap nenek moyang kita?

Bukan untuk menyokong perjuangan komunis.... sekadar menilai semula cara kita berfikir dan membuat keputusan.... Sehingga menjadikan kebencian kita terhadap sesuatu kaum membuatkan kita bertindak zalim terhadap mereka.
__________________________________________________________________
Salah satu perkara yang menjadi kekesalan besar Chin Peng dalam hidupnya ialah terlepas detik melihat anaknya membesar.

Kekesalan itu dilahirkan dalam nota akhir yang ditinggalkan bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya (PKM) itu yang turut dimuatkan dalam buku kenangan "In Everlasting Memory: Dare to Struggle, Dare to Sacrifice”.

Dalam surat itu, Chin Peng turut melahirkan kekesalannya kerana diperkenalkan kepada anaknya sebagai orang asing."Saya menyertai PKM dan menjadi setiausaha agungnya, saya korbankan tenaga dan khidmat saya berjuang untuk keadilan dan masa depan masyarakat dalam ideologi sosialis.

Saya beruntung dua anak saya sanggup menjaga seorang ayah yang tidak mampu beri kasih sayang dan perlindungan sejak lahir."Saya hanya dapat mencurahkan kasih sayang selepas meletakkan fahaman dan tugas saya serta setelah tiada lagi yang dapat saya berikan sebagai seorang ayah," katanya dalam surat bertajuk 'My Last Wish’.

Chin Peng berkata, beliau diminta untuk menulis surat berkenaan disebabkan media pernah melaporkan pada 2011 bahawa beliau mungkin dijatuhkan hukuman mati.

Pemimpin PKM itu menghembuskan nafas terakhir di hospital awal minggu ini sebulan sebelum ulang tahun kelahirannya ke-89."Saya sedih tidak dapat hadir ke majlis pengebumian ibu bapa saya di Sitiawan dan kembali ke tanah air di mana tempat berjuang menentang penjajah dan kolonial.

"Saya mahu diingati sebagai orang yang baik dan memberitahu dunia mengenai pengorbanan untuk dunia yang lebih baik," katanya.Mayatnya akan disemadikan di Bangkok petang Isnin depan. ~the malaysian insider

No comments: