Monday, July 13, 2009

Antara Kerajaan dan Politik Murahan

Apabila sahaja pilihanraya berlangsung maka bermulalah projek segera dan janji-janji politik murahan berkumandang. Antara yang tidak munasabah ialah projek agropolitan dan jambatan untuk Manik Urai.

Sesuatu yang tidak masuk akal sebagai kerajaan yang memerintah apabila kerajaan yang diperintah UMNO dan BN hanya memberi kemudahan dan pembangunan apabila menang pilihanraya. Jika BN itu pembangkang adalah munasabah kerana pembangkang tiada kuasa dan dana untuk membuat pembangunan. Tetapi sekiranya UMNO yang membuat janji tersebut maka terserlah kedangkalan politik dan terbuktikah ini adalah umpan dan rasuah pilihanraya. Didalam keadaan UMNO dan BN ada kuasa untuk meluluskan peruntukkan mereka menggunakan kedudukan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan dana rakyat untuk memancing undi.

Ini semua patut dihentikan. Mana perginya Suruhanjaya Pilihanraya? Pihak berkuasa perlu menyiasat aktiviti rasuah ini. Kalau UMNO ikhlas mahu membantu orang Melayu khususnya penduduk Manik Urai UMNO sepatutnya sama ada menang atau kalah UMNO mestilah membantu rakyat Manik Urai. Bukan tunggu menang pilihanraya. Kemenangan Manik Urai tidak menjejaskan kerajaan Malaysia. Maka semestinya UMNO dapat membantu meluluskan program pembangunan Manik Urai..... tak perlu menang pilihanraya baru nak bantu.

Sekiranya inilah kaedah UMNO memerintah dan membantu rakyat; maka selepas ini seorang demi seorang ADUN UMNO perlu di'berhentikan' untuk mendapatkan projek segera atau mendapatkan perhatian TPM.

Hentikan Rasuah Hapuskan UMNO.

Manek Urai jadi kota agropolitan

KUALA KRAI 12 Julai – Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Manek Urai akan dijadikan sebuah kota agropolitan untuk melonjakkan pembangunan dan menjana ekonomi rakyat yang masih memerlukan banyak pembelaan.

Timbalan Perdana Menteri menjelaskan, seiring dengan perancangan memajukan pertanian secara komersial itu, prasarana untuk keselesaan rakyat akan disegerakan oleh Barisan Nasional (BN) termasuk membina jambatan baru menghubungkan Manek Urai Lama dan Baru.

Menurut beliau, jambatan baru dua lorong yang dijangka membabitkan kos RM7 juta itu akan segera dibina jika BN diberi kepercayaan dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, Selasa ini.

“BN berjanji hari ini dengan disaksikan oleh semua bahawa menang sahaja BN, kita akan terus memulakan kerja-kerja pembinaan baru ini,” katanya.

No comments: