Sunday, July 11, 2010

Kenapa PAS?

Sebahagian masyarakat negara ini masih lagi perjudis dengan PAS dan perjuangan kami. Ini mungkin akibat kejahilan mereka ataupun kurangnya pendedahan..... Atau mungkin juga kejayaan UMNo dalam memberi gambaran yang negatif terhadap PAS.

Mungkin juga kelemahan yang wujud didalam PAS. Namun kelemahan parti wujud dalam mana-mana parti politik. Malangnya kelemahan dan kesilapan kecil inilah yang menjadi isu besar dan menjadi sasaran kecaman UMNo. Memandangkan seluruh media menyebelahi ataupun dikuasai oleh UMNo maka tiada ruang untuk PAS mempertahankan diri.

Walaupun kecaman yang dibuat kadang-kala mengecam Islam dan bukannya mengecam PAS. Tetapi akibat kejahilan UMNo, mereka tidak dapat membezakan antara Islam dan PAS. Ini adalah kerana PAS memperjuangkan Islam dan PAS bergerak berlandaskan Al-Quraan, Hadith, ijmak dan qias.

Serangan-serangan ini akan berterusan sehingga pilihanraya yang ke 13 nanti. Akibat serangan yang berlebihan ini masyarakat akan merasa muak dan mula mempertikaikan matlamat UMNo menyerang PAS sedemikian rupa. Kenapa UMNo sanggup menghina agamanya sendiri. Sedangkan mereka mendakwa mereka juga memperjuangkan Islam.

Bila kita menyorot perkembangan negara sejak Merdeka, kita melihat pembangunan negara terlalu menumpukan kepada perkembangan material. Ini menyebabkan pembangunan sumber manusia bergerak amat perlahan ataupun tidak berubah bahkan ada yang tercicir dibelakang. Adakan ini memang disengajakan?

Pembangunan material dan sosial yang tidak seimbang mengakibatkan kemusnakan institusi keluarga dan masyarakat. Apabila peningkatan kos sara hidup tidak seimbangan dan wujud perbezaan yang ketara antara yang kaya dan yang miskin maka ada pihak yang terkial-kial untuk hidup. Akibatnya mereka ini menumpukan kepada mencari sara hidup dan institusi keluarga terbiar.

Apabila ini berlaku maka banyaklah isu-isu seperti keruntuhan akhlak remaja, pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, buang bayi, ragut, rompak, samun dan seumpanya. Akibatnya masyarakat hidup dalam suasana ketakutan dan kebimbangan. Hidup dirumah umpama dipenjara yang dipenuhi jeriji besi. Apabila berlaku musibah kebakaran penghuni kerap terperangkap dan tidak mampu keluar.

Dimanakah berakhirnya musibah ini. Setelah lebih 53 tahun, UMNo dilihat gagal menangani masalah ini.... bahkan lebih buruk lagi. Polis pula merasa tertekan dalam menjalankan tugas kerana diberikan KPI yang tinggi sedangkan undang-undang yang ada tidak membantu mereka.

Peningkatan jenayah rogol, rompak, samun bersenjata, curi kenderaan, pecah rumah, bunuh membuktikan kerajaan berada didalam landasan yang salah dalam menangani masalah ini. Walaupun Islam menyediakan penyelesaian kepada ini semua, namun UMNo seolah-olah tunjuk pandai dan ego tak tentu punca. UMNo tahu Islam mampu menyelesaikan masalah. Namun kerana takut dilabel meniru PAS mereka terus cuba tunjuk pandai dan akibatnya masyarakat menanggung beban.

Rakyat terus dibebankan oleh UMNo dan pembelaan yang sewajarnya tidak kunjung tiba. Kita lihat apabila sesuatu kes wujud siapakah yang mendapat keuntungan? Contohnya apabila ahli keluarga kita dibunuh siapa yang mendapat keuntungan? Mahkamah menjatuhkan hukum denda, penjara atau hukum bunuh....... Siapa yang untung?

Bila didenda berpuluh ribu kerajaan untung. kalau dihukum penjara rakyat perlu tanggung dan jika dihukum bunuh siapa pun tidak tahu. Akibatnya ahli waris terus melopong tanpa pembelaan.

Bagaimana dengan Islam? Islam menyediakan hukuman yang memberi hak kepada waris untuk menuntut gantirugi atau diat sehingga 100 ekor unta. Ini bermakna keluarga simati boleh menunutut gantirugi sehingga RM500,000. Ini semua makamah yang menentukan bukannya keluarga simati perlu bersusah payah mencari peguam dan memfailkan saman. Yang akhirnya plantif (orang yang menuntut) terpaksa menangung kos perbicaraan.

Sekiranya pesalah perlu dihukum dibunuh pula waris sahaja yang berhak mengampunkan pesalah. Adakah ini berlaku dalam makamah kita sekarang? Sekiranya pesalah dijatuhi hukuman bunuh siapa yang tahu? Tiada siapa yang melihat. Ini adalah kerana semuanya dilakukan didalam penjara. Akibatnya penjenayah tidak rasa gerun terhadap hukuman yang ada.

Islam mempunyai penyelesaian kepada ini semua namun UMNo pula tidak berminat melaksanakan islam dan menyelesaikan masalah rakyat. Adakah rakyat mahu terus bersama UMNo?

Dengan peningkatan kesedaran teknologi maklumat masyarakat terpelajar dan yang berada dibandar menyedari perkara ini. Inilah antara punca masyarakat bandar menolak UMNo. Malangnya masyarakat luar bandar terutama masyarakat Melayu generasi awal masih tertipu dengan Perikatan atau BN. Mereka merasa terhutang budi kepada UMNo sedangkan UMNo terus mengaut keuntungan dari kuasa yang diberi oleh rakyat.

Akibatnya UMNo dan kroninya terus mengecapi kekayaan dan hidup di mahligai umpama raja. Rakyat terus hidup umpama hamba yang terpaksa mendapatkan ikhsan dari UMNo. Dimanakah akhirnya ini semua....?

Disinilah peranan PAS yang menjadi pengerak perubahan dan memberi kesedaran kepada rakyat. Segala kemudahan yang ada perlu di manfaatkan untuk memberikan kesedaran tentang hak dan apa yang rakyat perolehi bila bersama PAS dan Pakatan Rakyat.

Rakyat perlu sedar dan perlu berubah. Semoga hari esok akan lebih baik dari hari ini.

No comments: