Friday, August 13, 2010

Cerdik Tidak Boleh Diikut, Bodoh Tidak Boleh Diajar


Sempena Ramadhan Al-Mubarak ini marilah kita renungkan semula situasi masyarakat kita yang semakin gawat. Yang terbaru, walaupun bukanlah isu baru ialah masalah buang dan bunuh bayi. Kini kerajaan mahu kelasifikasikan kes ini dibawah Seksyen 302 dan 304 Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman mati mandatori.

Bukan masalah buang atau bunuh bayi tetapi ini sebenarnya adalah masalah lain yang tidak kurang pentingnya. Kebanyakkan kes ini adalah berpunca dari kes zina. Malangnya kerajaan gagal melihat zina sebagai punca buang bayi, lalu kerajaan menghukum kesan sedangkan punca tidak dihapuskan. Sampai bila pun lalang terus tumbuh bila hanya disabit pokoknya.... kenapa tidak dicabut bersama akarnya?

Ini adalah kerana kerajaan di bawah pimpinan Presiden UMNo tidak kisah pasal zina. Mungkin beliau tidak merasakan zina iti satu kesalahan.

Inilah juga yang mereka cuba capai dari pendidikan seks disekolah. Bukan untuk menghindarkan zina tetapi untuk melakukan zina yang selamat. Selamat menurut erti kata tidak menggandung. Pada mereka kalau orang berzina dan tidak mengandung maka kes buang bayi dapat dikurangkan.

Inilah bila pemimpin tidak mengambil Islam sebagai panduan hidup. Mereka mengambil Islam sebagai ritual semata-mata. Sedangkan banyak lagi tentang Islam yang kita tidak dedahkan kepada masyarakat. Ini adalah kerana ke engganan mereka ataupun mereka melihat cenderung dengan Islam akan menyusahkan mereka.

Ini adalah kerana UMNo melihat orang yang cenderung kepada Islam ini lambat-laun akan menyokong PAS. Akibatnya mereka membuat keputusan..... biar orang Melayu jahil tentang agamanya sendiri.... Asalkan mereka terus memerintah.

Sampai bila kita terus dibebalkan oleh mereka yang benci kepada Islam ini. Mungkin mereka merasakan mereka benci terhadap PAS..... tetapi sebenarnya mereka benci terhadap Islam. Oleh itu marilah kita sama-sama tingkatkan ilmu Islam kita agar kita tidak terus disesatkan ataupun menyesesatkan orang lain.

Di bulan yang mulia ini banyak program tazkirah diadakan disana-sini...... Luangkanlah sedikit masa untuk mendengar dengan dengan hati yang terbuka. Mudah-mudahan nur Islam akan menerangi kita. Semoga Allah memberi kekuatan dan petunjuk kepada kita hamba-Nya yang lemah ini.

Selamat berpuasa.

No comments: