Saturday, August 7, 2010

Perbezaan Pandangan : Satu Penyelesaian

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menyifatkan kenyataan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengenai hak dan keistimewaan orang Melayu serta Bumiputera yang perlu dikekalkan termasuk dasar diskaun dalam pemilikan hartanah adalah sebagai sesuatu yang amat tepat. Namun dalam masa yang sama beliau mempertikaikan perbezaan pendapat antara PAS dan PKR dan juga DAP.

Saya melihat penyelesaian untuk perbezaan ini adalah amat mudah. Suara politik adalah suara majoriti. Sekiranya suara majoriti yang mengeluarkan kenyataan maka ianya diterima sebagai suara pemutus. Malangnya oleh kerena kerusi PAS dalam perlimen amat rendah maka suara dan kenyataan pemimpin PAS bukan dilihat sebagai suara pemutus.

Untuk membolehkan suara PAS didengar oleh semua maka sokongan terhadap PAS perlu mengatasi semua parti. Ini semua hanya dapat dicapai dengan semua calon PAS diperingkat DUN dan Parlimen menang. Kemenangan ini hanya dapat dicapai dengan sokongan kuat orang Melayu kepada PAS. Ini adalah kerana PAS bertanding di kawasan yang majoritinya pengundi Melayu. Sekiranya PAS gagal bermakna suara Melayu akan berkurangan. Lebih malang sekiranya Melayu menyokong UMNo dan UMNo menjadi pembangkang.

Kenyataan ini perlu dilihat secara lebih serius oleh masyarakat Melayu.... Sama ada untuk menyokong PAS atau UMNo yang bakal menjadi pembangkang selepas PRU13 nanti. Pilihan ditangan kita dan suara kita yang menentukan.

Semoga ini dapat memberi sedikit kesedaran kepada rakyat di negara ini. Insyallah.

No comments: