Tuesday, August 31, 2010

Merdeka : Selepas 53 Tahun


Sesuatu yang sepatutnya dibanggakan dan perlu disambut dengan penuh rasa gembiradan megah kini umpama ditelan mati emak diluah mati bapak. Merdeka yang kita capai lebih 53 tahun tidak lebih menjadi alat untuk mengkayakan sekelompok pemerintah elit dan segelintir penyokongnya lalu meninggalkan rakyat di dalam keadaan yang amat tertekan hingga ada yang terpinggir, merempat dan papa kedana di negara sendiri.

Demi untuk mengekalkan tahap kehidupan mewah mereka, kelompok elit ini akan berbuat apa sahaja demi terus mengekalkan hidup umpama maharaja di negara ini. Mereka membolot segala yang ada dan membelanjakan seluruh khazanah hasil mashul negara tanpa memikirkan nasib orang Melayu yang kononnya diperjuangkan dan membiarkan anak bangsa yang lain umpama anak ayam kehilangan ibu.

Namun adakah rakyat umum khususnya orang Melayu sedar akan ini semua. Ataupun mereka masih diulit mimpi perkauman yang masih menebal. Masih menggangap tuan kepada tanah walaupun hakikatnya hampir segalanya telah tergadai.

Apa yang tidak dijual oleh UMNo? Dari hasil bumi, kontrak kerajaan, tanah rezab melayu, telaga simpanan minyak, tanah KTM, warganegara dan hampir segalanya termasuklah kerusi yang majoritinya adalah orang Melayu. Kalau tidak percaya lihatlah kerusi yang ditandingi oleh persiden MIC dan MCA. Yang terbaru kerusi Hulu Selangor. Sedangkan semua orang faham negara demokrasi memberi keutamaan kumpulan majoriti. Kumpulan majoriti akan menentukan siapakah yang patut menjadi calon dan bertanding.

Disebabkan tekanan oleh arus perubahan yang semakin bertiup kencang, kini pemimpin Melayu cuba bertahan dengan meniupkan api perkauman dan keagamaan bagi menjamin sedikit kuasa yang berbaki. Mereka melihat sekiranya mereka tidak mendapat memerintah negara mereka akan memastikan orang lain pun tidak akan dapat. Akibatnya menang jadi abu dan kalah menjadi arang.

Islam yang sepatutnya menjadi alat perpaduan kini menjadi bahan eksklusif orang Melayu dan menafikan hak bangsa lain untuk mendekati dan memahaminya. Islam yang sepatutnya menjadi rahmat untuk sekelian alam kini dijadikan senjata politik murahan yang amat mengaibkan. Al-Quraan yang diturunkan di bulan Ramadhan sepatutnya menjadi panduan seluruh manusia kini dihalang dari didekati oleh orang bukan Islam. Seolah oleh Islam ini Melayu dan orang lain tak boleh menghampirinya. Institusi masjid yang sepatutnya pusat kegiatan masyarakat kini menjadi benting pemisah antara Islam dan bukan Islam.

Ke mana arah negara ini hendak dibawa oleh pemimpin UMNo ini? Adakah mereka ingin menjadikan masyarakat tidak tenteram dan tertekan agar rakyat marhain terus menangis dan merintih memohon pertolongan daripada UMNo. Dan ketika itu, pimpinan UMNo akan berlagak umpama superhero dan bukan setakat itu mereka akan memastikan rakyat jelata ini sebagai pekakas bagi mencapai kemenangan dalam pilihanraya ke 13 yang akan datang.

Kini pemimpin UMNo semangkin tertekan, mereka umpama orang yang sedang hanyut dan lemas lalu menggunakan segala avenue dan peluang yang ada demi mendapat sokongan daripada rakyat demi survival politik. Hatta sanggup 'membakar' rumah rakyat dan berlakon menjadi ahli bomba demi menunjukkan bahawa merekalah hero yang sebenarnya.

Mereka marah orang bukan Islam masuk masjid..... tetapi tidak pernah peduli orang Islam yang tidak pernah dan tidak berminat masuk masjid. Mereka marah orang bukan Islam bercakap tentang Islam tetapi mereka tidak kisah dengan orang Islam yang terperangkap di dalam lembah kejahilan. Kini mereka membina jurang yang amat besar antara orang Melayu bagi memastikan orang bukan Islam jauh terpisah dengan Islam.

Mereka tidak peduli semua itu. Membujur lalu melintang patah. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

Kemanakah arah kita hendak di bawa selepas ini? Adakah kita ingin terus terperangkap di dalam politik perkauman dan kebencian? Ingatlah janji Allah sekiranya kita gagal melaksanakan misi Islam..... ingatlah Allah akan memilih satu bangsa lain bagi mengalas tanggungjawab itu. Ketika itu berlaku jangan kita menyesal...... kerana semuanya telah terlambat.

Peluang masih ada. PAS menyediakan ruang dan wadah perjuangan kepada seluruh umat di negara ini. Islam yang diperjuangkan tidak pernah zalim terhadap semua. Tidak zalim terhadap tuan tanah. Dan tidak pernah menzalimi tetamu yang datang. Muhajirin ataupun ansar mereka ada hak mereka masing-masing. Jangan kita ditipu dengan politik perkauman sempit yang bakal menghancurkan negara dan harapan anak cucu kita.

Selamat menyambut kemerdekaan. Semoga masa depan kita lebih gilang-gemilang bersama Islam. Ameeen....

No comments: