Tuesday, December 28, 2010

Tan Sri Isa Samad Pengerusi Felda

Pelantikan Tan Sri Isa Samad sebagai pengerusi Felda yang baru adalah sesuatu yang tidak wajar dan mencemar institusi Felda sendiri. Tan Sri Isa Samad yang juga bekas Naib Presiden UmNo pernah digantung keahlian berikutan kes rasuah.

Pada pagi 24 Jun 2005, Panel Lembaga Disiplin UmNo yang dipengerusikan oleh Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Ismail telah menjatuhkan hukuman penggantungan keahlian selama 6 tahun kepada Naib Presiden UmNo, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad.

Mohd Isa telah disabitkan bersalah atas 5 pertuduhan daripada 9 pertuduhan asal rasuah. Antara pertuduhan yang dikemukakan adalah berhubung amalan rasuah termasuk membabitkan penganjuran pertemuan, mengadakan majlis makan dan memberi wang untuk membeli undi.

Perbuatan rasuah ini telah dilakukan oleh Mohd. Isa melalui agennya merangkap Setiausaha Politik beliau, Salim Shariff ketika bertanding jawatan Naib Presiden UmNo pada pemilihan September tahun 2004.

Hukuman tersebut kemudiannya dikurangkan kepada hanya tiga tahun.

Layakkah seorang yang pernah terlibat dengan rasuah menyandang jawatan Pengerusi Felda? Tambahan pula hukuman yang diberikan adalah berdasarkan undang-undang UmNo. Kalaupun dia telah dihukum, ianya adalah berdasarkan undang-undang UmNo. Justru itu ia bebas dan bersih dari sudut perundangan UmNo bukannya berdasarkan undang-undang negara. Maka beliau hanya layak memegang jawatan dalam UmNo BUKAN jawatan Pengerusi Felda. Felda bukan UmNo punya.

No comments: