Thursday, September 6, 2012

S & P: Malaysia berisiko mengalami penurunan kredit jika pembaharuan tidak dilakukan

KUALALUMPUR, Sept 6 — Penarafan kredit berdaulat Malaysia mungkin akan dipotong jika kerajaan tidak menunaikan janji melakukan reformasi bagi mengurangkan perbelanjaan untuk mengurangkan defisit fiskal, kata Standard and Poor’s (S & P) dalam laporan terbarunya mengenai negara, menyertai lain-lain agensi penilaian global dalam amaran mengenai tekanan kepada profil kredit negara.

S & P berkata reformasi kerajaan harus melihat termasuk meperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan pengurangan subsidi.

“Kita mungkin menaikkan penarafan kredit berdaulat jika pertumbuhan yang lebih kukuh dan usaha kerajaan untuk mengurangkan hasil perbelanjaan dalam defisit yang lebih rendah daripada jangkaan, seperti yang dinyatakan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

“Dengan defisit yang lebih rendah, pengurangan ketara dalam hutang kerajaan adalah mungkin.

Bulan lepas Fitch Ratings dalam laporan berasingan berkata bahawa, Malaysia masih belum membentangkan pelan yang meyakinkan untuk menangani ancaman berkembar fiskal defisit belanjawan persekutuan dan hutang persekutuan.

Fitch juga berkata bahawa data jelas menunjukkan sektor awam berkaitan aktiviti telah menjadi pemacu utama pertumbuhan KDNK bagi empat suku terakhir di samping aktiviti sektor swasta yang kukuh.

Putrajaya telah bergerak ke arah memotong subsidi tahun lepas, tetapi akibat daripada tekanan politik dalam pilihan raya yang semakin hampir telah menyebabkan beberapa pembaharuan ini terbengkalai.

Rancangan untuk memperkenalkan GST juga telah ditangguhkan kerana kebimbangan bahawa ia menyebabkan Barisan Nasional (BN) kehilangan undi.

“Malaysia banyak bergantung kepada hasil berkaitan petroleum. Kerajaan telah merancang untuk melakukan reformasi dalam sistem subsidi dan memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

“Bagaimanapun, memandangkan dengan sensitiviti politik, kita menjangkakan pelaksanaan GST hanya akan dilakukan selepas pilihan raya umum,” katanya.

Agensi itu menambah bahawa selama lebih daripada satu dekad, pertumbuhan ekonomi Malaysia sebahagiannya dibawa oleh pelaburan awam yang besar – kadang-kadang melebihi sector swasta – dan ini telah menjejaskan kedudukan fiskal kerajaan.

Angka daripada Laporan Ekonomi Perbendaharaan Persekutuan menunjukkan bahawa hutang domestik kerajaan persekutuan hampir dua kali ganda dalam masa kurang daripada lima tahun – daripada RM247 bilion pada tahun 2007 kepada anggaran RM421 bilion pada tahun 2011 – jauh mengatasi hasil yang yang hanya meningkat 31 peratus, daripada RM140 bilion kepada RM183 bilion, dalam tempoh yang sama.

Walaupun pentadbiran Najib telah berikrar untuk membiarkan tidak kewajipan kerajaan persekutuan melebihi 55 peratus daripada KDNK negara, terdapat kebimbangan jika pinjaman disokong kerajaan atau “liabiliti luar jangka” diambil kira, pendedahan hutang jumlah kerajaan telah pun meningkat kepada kira-kira 65 peratus daripada KDNK tahun lepas. MI.

No comments: