Monday, January 6, 2014

PAS Tegur DAP Isu Cadangan Pindaan Enakmen

PAS menyokong kenyataan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyifatkan wakil rakyat DAP bertindak gopoh dalam mengeluarkan cadangan untuk meminda undang-undang berhubung penggunaan kalimah 'Allah' di negeri Selangor.

Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Mahfuz Omar berkata, kenyataan trio DAP Selangor itu "agak tergopoh-gapah" sepertimana serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) terhadap Persatuan Bible Malaysia (BSM).

"Pindaan itu adalah dalam bidang kuasa kerajaan negeri... Apa (cadangan) yang dipinda, kita pun tak tahu.

"Kita bersetuju dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menganggap kenyataan tiga pemimpin DAP agak tergopoh-gapah sepertimana serbuan JAIS," katanya dalam sidang media pagi ini.

Beliau merujuk kepada cadangan oleh tiga orang ADUN DAP tersebut untuk meminda peruntukan dalam Enakmen Kawalan Pengembangan Agama Bukan Islam 1988 negeri itu dipinda.

Katanya, PAS juga menyokong tindakan Exco Agama Kerajaan Selangor yang mahu mengadakan pertemuan dengan pihak gereja dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) berhubung serbuan minggu lalu.

Dalam sidang media sama, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Dr Dzulkefly Ahmad berkata Pakatan perlu mengambil langkah lebih berdiplomasi dan isu tersebut dan "tidak perlu menyerang DAP".

"Mereka berhak untuk menyatakan pandangan, tetapi pandangan Pakatan Rakyat perlu dihasilkan dan ditentukan melalui konsensus. Tak perlu kita menyerang DAP.

"Kita bawa perbincangan dalaman dalam Pakatan Rakyat...Datuk Seri Anwar kata ia perlu ditangani dalam Pakatan Rakyat," katanya. MK.

No comments: