Friday, January 25, 2008

Aksi sama nilai berbeza.....

Baru-baru ini dunia hiburan dikejutkan dengan tindakkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, Kementerian Penerangan dan mereka yang seangkatan dengannya terhadap seorang pendatang baru dalam dunia hiburan. Bukan hajat saya untuk mempertahankan tindakkan artis tersebut yang jelas bertentangan dengan adat dan budaya timur tetapi kita ingin melihat lebih jauh dari itu. Mari kita lihat kepada nilai pada penguasa itu sendiri. Cuba kita lihat dua wajah berikut.



Dua aksi dipentas oleh dua lelaki yang berbeza tetapi penampilan yang lebih kurang sama. Tetapi yang satu dipuji dan satu lagi cerca. Inilah yang berlaku apabila manusia mengambil alih hukum daripada 'tangan' yang Maha Kuasa. Kalau mengikut hukum Allah kedua-duanya adalah salah dan yang hanya memakai seluar kecik itu sebenarnya lagi besar salahnya.

Bukan itu sahaja banyak lagi perkara-perkara yang salah tetapi kita melihat seperti OK sahaja seperti gimrama, gimnastik, terjun papan anjal, renang, ratu cantik dan lain-lain aktiviti yang mendedahkan aurat tetapi dipandang elok oleh pimpinan 'ada hari' kita dan mungkin kita sekali. Tak perasan atau dah lali. Bak kata pepatah alah bisa tegal biasa.

Kalau dah selalu pangkah AMNO@BN tu, sampai bila-bila pun rasa tak bersalah..... walaupun tangan yang memangkah itulah sebenarnya yang bakal menentukan kejayaan kita di dunia dan akhirat. Pilihan itulah yang mencorakkan nilai masyarakat dan anak-anak kita.

Sekadar renungan ringan pada hari Jumaat.

No comments: