Wednesday, January 30, 2008

Kerajaan Kebajikan PAS boleh...

Sudah tentu semua pihak masih ingat lagi peristiwa banjir besar di Johor tahun lepas. Banjir termenung yang tidak pernah disangka-sangka berlaku. bukan sekadar besarnya, bahkan gelombang mengejutnya yang melanda dua kali dan menunggu masa yang agak lama untuk surut.

Bila banjir melanda, yang paling awal terbit ialah soal bantuan dan kebajikan. Fakta ini sekadar renungan semata-mata.
















Kerajaan kaya BeEnd Negeri Selangor RM500 ribu, tanpa sokongan tenaga sukarela jangka waktu sepenuh masa.

Sumbangan bernilai RM500,000 untuk mangsa banjir di Johor
Thursday, January 18 @ 10:10:54 MYT
( http://www.mbselangor.net.my/modules.php?name=News&file=article&sid=1215 )

Kerajaan Bijak Bestari Islam hadhari Terengganu Bestari, kerajaan kaya dengan sumber petroleum, mengumumkan bantuan kewangan berjumlah, RM 100 ribu

Kerajaan Membangun Bersama Islam PAS Negeri Kelantan, kerajaan miskin, ditekan Kerajaan Pusat, tiada sumber petroleum, tidak maju seperti Selangor dan Johor. Jumlah bantuan RM 1 juta dan lain-lain sokongan khususnya Ketumbukan Tentera Merah Unit Amal seluruh negeri yang tidak putus-putus menghulur bantuan tenaga membantu mangsa banjir dari kalangan rakyat Johor.

Jadi, apa yang mustahilnya kerajaan kebajikan PAS dan PKR ini? Dalam keadaan kekuatan yang sangat terhad itu pun masih mampu untuk menghulurkan bantuan yang terbaik buat rakyat jelata. Itu baru tahap kerajaan negeri. Insya Allah dengan izin mandat memerintah Kerajaan Pusat, PAS mampu. Tidak perlu teori ekonomi yang berbelit-belit itu. Cukup sekadar amanah dalam mengurus wang dan perbendaharaan negara insya Allah semuanya boleh buat rakyat Malaysia. Hari ini yang tidak boleh kerana wang negara lebih banyak menanggung kos perbelanjaan rasuah dan penyelewengan dari menanggung kos kesempitan dan kesusahan rakyat.

Di Dusun Tua pun sewaktu banjir besar Ramadhan lepas, berapa banyak bilangan rumah dan mangsa banjir yang pemimpin BeEnd jenguk secara dekat, bertanya khabar dan memberi bantuan terus tanpa pihak lain.

Rakyat perlu ingat, mangsa banjir diberikan pampasan dari Dana kerajaan melalui jabatan dan agensinya. Saya fikir tanpa jabatan dan agensi-agensi ini, apa yang BeEnd boleh beri kepada rakyat?

Tahniah Unit Amal dan seluruh jabatan kebajikan dari PAS khususnya DUN Dusun Tua atas pengorbanan, komitmen dan sumbangan yang sangat bernilai walaupun jumlahnya tidak sebesarmana. Namun Allah lebih berhak membalas setiap pengorbanan yang sudah tentu diniatkan untuk kebaikan semua.

No comments: