Monday, January 28, 2008

Apakah kita telah bersedia…..

Gendang perang telah pun berbunyi. Pilihanraya ke-12 kian hampir. Marilah kita mengambil sedikit masa untuk muhasabah diri sejenak. Apakah harapan dan peluang kita dalam pilihanraya kali ini. Adakah ianya akan menjadi satu lagi pengalaman pahit untuk kita telan atau ianya akan menjanakan sesuatu yang kita boleh jadikan bekal untuk kita terus berjuang. Di mana kekuatan untuk kita jinjing dan kelemahan untuk kita tampung.

Sudahkah jentera kita bersiap sedia. Mampukah ceramah-ceramah kita mengubah persepsi masyarakat terhadap PAS dan BA. Adakah kita dapat memenuhi hasrat majoriti. Atau adakah kita akan menyalahkan BN lagi bila kita kalah. Kita sering mendakwa BN menang dengan cara kotor, SPR berat sebelah, media terlalu dikawal, mahkamah tak bebas, ancaman OSA dan ISA. Sampai bila kita ingin menyanyikan lagu ini?

mari kita lihat di Kelantan? Adakah kita berani mengatakan SPR di Kelantan telah dibeli oleh PAS? Adakah kita hendak mengatakan Pas menang kerana undi hantu? Sejarah telah membuktikan BN pernah tewas di beberapa buah negeri. BN juga mengalami kemorosotan majoriti undi yang teruk di beberapa buah negeri yang kita semua tahu. Saya percaya BN tidak akan mengalami semua ini jika dia betul-betul main kotor. Proses demokarasi masih berjalan walaupun ada sedikit sebanyak kelamahan.

Mungkin ada sedikit ruang yang membolehkan BN mengambil kesempatan untuk menang. Persoalannya ialah adakah kita bersedia dengan fakta untuk berhadapan dengan BN, SPR dan mahkamah? Adakah PACA kita ’tip-top’ atau ’up to the standard’. Mampukah kita nanti mengetengahkan bukti penyelewangan pilihanraya. Bagaimana dengan Borang 13 dan Borang 14 dan lain-lain senjata pilihanraya? Bagaimana dengan struktur dan jalinan komunikasi? Adakah kita mampu menyediakan 200 orang PACA kita sendiri tanpa bantuan dari Kajang atau Semenyeih? Bolehkah kita sediakan 60 pemimpin saluran yang tak goyang dilanda badai.

Bagaimana dengan proses cula? Sudahkan kita pastikan daftar undi kita? Adakah kita telah bersihkan nama-nama yang meragukan? Adakah kita telah bersedia untuk membantah sekiranya mereka datang mengundi? Bolehkita kita kenalpasti pengundi kita? Bagaimana nak panggil mereka kalau mereka tak datang mengundi?

Masih banyak yang perlu diperbaiki. Masa kian terhad. Mungkin hanya tinggal 40 hari lagi. Bergerak sekarang. Bertindak sekarang. Naikkan bendera. Edar risalah. Bakar semangat. Mulakan jihad walaupun hanya dengan tampal stiker di kereta atau motor. Ajak kawan-kawan dan jiran-jiran undi PAS. Selamat berjuang dan selamat maju jaya. Insyallah kita akan berjaya. Takbir.......

No comments: