Wednesday, August 19, 2009

Meneruskan Perjuangan

Agak lama juga tak ada update dalam blog ini. Bukan apa cuma terlalu banyak aktiviti, program dan perkara yang perlu diselesaikan. Beberapa hari ini kita melihat banyak perkara yang muncul dan berita-berita yang menarik perhatian kita antaranya perkahwinan Ust Akil Hayy, pilihanraya Permatang Pasir, calon BN yang didakwa salah laku, kenyataan TG Dato Nik Aziz yang menyebabkan pengikut Islam hadhari melompat-lompat. Rasanya ini semua tak perlu komen panjang lebar. Cukuplah sekadar berita ada itu.

Saya ingin menyentuh semula permasalahan tempatan yang kian mendesak iaitu prasarana pendidikan anak-anak kita. Sebelum ini saya ada sentuh kemudahan sekolah menengah yang tidak mencukupi di kawasan Dusun Tua ini. Satu lagi institusi yang amat penting dan perlu diambil perhatian iaitu sekolah agama.

Pernahkan kita ambil perhatian berapa jumlahkah anak-anak kita yang belajar di sekolah agama. Ini amat penting memandangkan pelajaran agama di sekolah kebangsaan amat sedikit dan tidak memadai. Dari jumlah yang sedikit ini berapa ramai pula yang berhenti setakat darjah 6. Meraka ini sama ada tidak boleh meneruskan pengajian ke peringkat menengah atau tiada tempat lantaran kemudahan yang amat terhad.

Saya fikir sudah sampai masanya kita meningkatkan kemudahan pendidikan anak-anak kita ini bagi memastikan generasi yang lahir nanti mereka yang celik agama. Sampai bila kita hendak melihat generasi yang akan datang akan terus hanyut ditelan gejala sosial yang tidak berkesudahan. Sekiranya institusi pendidikkan hanya setakat darjah 6 apakah yang kita harapkan? Mereka yang hanya sekolah setakat darjah 6 ini umpama mereka yang hidup baru merdeka. Tak kanlah selepas lebih 50 tahun merdeka kita masih sekolah setakat darjah 6 sahaja lagi.

Tolonglah, bantulah dan mangunkanlah generasi baru yang lebih cemerlang dengan meningkatkan institusi pendidikkan yang mula dipinggirkan ini. Sekiranya kita tidak mahu generasi akan datang terus hanyut ditelan budaya songsang mari kita gerakkan perjuangan ini. Kami mahu sekolah menengah agama untuk penduduk disini.

Wassalam.

No comments: