Monday, August 31, 2009

Perutusan Kemerdekaan

Tahniah kepada Malaysia kerana hari kemerdekaan yang ke 52. Telah banyak kejayaan telah dicapai dan banyak lagi yang menanti.

Sebagai rakyat Malaysia kita tentulah mahu melihat Melaysia menjadi sebuah negara yang makmur dari segi persekitaran, masyarakat, keamanan dan ekonominya. Tentunya kita mahu melihat negara ini di pandang tinggi oleh masyarakat seluruh dunia.

Berikut adalah keluaran khas berita Arab News hari ini. Tak sangka ada iklan tentang Malaysia secara besar-besaran di sini. Tahniah, mungkin Malaysia masih perlu mengiklankan diri untuk dikenali.
Pun begitu saya terkejut apabila melihat ruangan iklandalam akhbar yang sama di bawah ini.
Waja hanya dijual dengan harga 37,950 rial (1 rial bersamaan 95 sen) jaminan 3 tahun atau 60,000 km. Wow murahnya..... tapi tak kan saya nak beli Proton jika Toyota Camry model baru pun hanya jadi taxi sahaja di sini. Kalau dibandingkan dengan harga di Malaysia..... Saya yakin semua rakyat akan rasa bengang, angin, tension, meroyan ataupun apa juga istilah yang membuat kita rasa grrrrrrr.

Pastinya Proton di sini kualitnya lebih baik dengan full-spec. Persoalannya adakah ini semua di buat dengan menghisap darah rakyat sendiri? Kita perlu membayar harga yang lebih tinggi sedangkan Proton dibuat di Malaysia dan untuk rakyat malaysia. Sekiranya kita gagal membuat kereta yang harga yang lebih munasabah baik kita tak payah buat Proton dan kita import sahaja kereta. Pastinya lebih murah.... hingga guru besar pun boleh pakai Volvo.

Sekiranya syarikat kereta India Tata boleh mengeluarkan kereta Tata Nano dengan harga USD2,000.00 (RM7,000.00) kenapa tidak Proton. Tak pun Produa. Tetapi ke mana arah kita nak bawa industri ini? Di Malaysia dengan RM7,000 mungkin kita hanya boleh dapat motorsikal 150 cc baru kalau tak pun Kancil yang berusia lebih 10 tahun... Kesian......

Orang Merdeka kita pun merdeka jugak..... Orang sampai bulan kita bayar tambang untuk ke bulan.... itu pun pakai duit rakyat. Inilah nasib kita jadi rakyat UMNO ni.......

No comments: