Wednesday, September 16, 2009

1MF1 Team

Tahniah akhirnya kerajaan membuat keputusan yang boleh dianggap munasabah setelah sekian lama dinantikan oleh peminat sukan permotoran. Setelah lebih 10 tahun negara terlibat secara aktif dan membelanjakan berbilion ringgit wang negara akhirnya kita punya pasukan F1 sendiri. Program F1 ini bermula di Pejabat Penasihat Sains pada pertengahan tahun 90an sehingga terbinanya litar lumba SIC di Sepang.

Malangnya perjalanan projek ini tidak teratur dengan keterlibatan pelbagai pihak dalam pasukan yang berlainan antaranya pengelibatan Alex dengan Minardi dan Petronas dengan Sauber. Begitu juga dengan pengelibatan Proton dengan sukan MotoGP yang dilihat tidak munasabah.

Kini semua pihak bergabung tenaga, kepakaran, kewangan termasuklah syarikat dimana saya sekarang berkerja. Pun begitu Petronas masih tiada dalam senarai. Mungkin masih terikat dengan kontrak BMW. Diharapkan selepas ini Petronas juga akan bersama dengan 1MF1 Team.

Kita sudah ada litar lumba, kita bakal ada jentera, kita bakal ada pit crewnya, pengarah teknikal pun dah ada...... Tetapi siapa pelumbanya? Alex Yoong? Rasanya dah patut bersara. Fairus Fauzy? Tak kan seorang sahaja? Mana second driver dan test drivernya?

Bukan hendak menyatakan setuju atau tidak dengan projek ini. Apa yang saya cuba nyatakan ialah kalau kita nak bersukan kita perlulah strategik dan ianya memberi yang terbaik bagi mempromosi teknologi dan kepakaran kita dalam industri permotoran. Apa yang diharapkan kita akan mendapat teknologi dan kepakaran bagi mempertingkatkan prestasi Proton. Jangan pulak lepas ni harga Proton naik lagi sudah. Sudahlah kini Proton dijual di luar negara lebih murah dari Malaysia.... kini apabila Proton taja 1MF1 Team rakyat pula yang kena bayar kosnya.

Semoga berjaya.

No comments: