Tuesday, September 29, 2009

Khalid Samad sedia hadapi Jawatankuasa Disiplin PAS

PETALING JAYA: Yang Dipertua PAS Shah Alam, Khalid Samad bersedia untuk dihadapkan ke Jawatankuasa Tatatertib pusat parti itu sambil menegaskan bahawa beliau tidak melakukan sebarang kesalahan apabila membuat kenyataan bahawa Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali patut meletakkan jawatannya sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Khalid juga berkata, beliau tidak tahu bahawa adanya usaha PAS Selangor yang dilaporkan mahu merujuknya kepada Jawatankuasa Tatatertib.

"Saya tidak tahu adanya langkah sedemikian. Jika ada, mereka sepatutnya memaklumkan kepada saya ketika mesyuarat Badan Perhubungan Negeri semalam tetapi hakikatnya saya tidak dimaklumkan.

"Tak mengapa, saya akan tunggu dan melihat. Saya sedia dihadapkan ke ke jawatankuasa ini," kata Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam ketika dihubungi oleh Mstar Online.

Minggu lalu Khalid telah meminta Hasan yang juga Exco kanan kerajaan negeri meletakkan jawatan kerana mengeluarkan kenyataan mempertikaikan tatacara Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan DUN Selangor (Selcat).

Khalid memberitahu, "nampaknya langkah mereka bukan merupakan satu tindakan tidak gentlemen kerana mereka seharusnya telah memaklumkan saya tentang tindakan yang hendak diambil."

Kata Khalid, beliau hanya melahirkan pandangan bahawa Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali, yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor seharusnya meletakkan jawatan jika tidak dapat berperanan sebagai rakan sepasukan pentadbiran kerajaan negeri.

Justeru itu katanya, jika kenyataannya itu disifatkan sebagai "salah", beliau bersedia untuk berhadapan dengan Jawatankuasa Tatatertib jika dipanggil.

Sambil mengulangi bahawa perkara itu tidak dibincangkan pada mesyuarat Badan Perhubungan Negeri PAS Selangor semalam, Khalid berkata, kemungkinan ia telah disentuh dalam mesyuarat Dewan Harian yang menyusul selepas pertemuan itu.

PAS Selangor juga mengadakan mesyuarat Dewan Harian malam kelmarin.

"Saya difahamkan ada satu mesyuarat Dewan Harian selepas mesyuarat Badan Perhubungan Negeri semalam, saya tidak pasti.... saya difahamkan.

"Mungkin ia dibincangkan dalam mesyuarat itu, saya tidak tahu," katanya.

No comments: