Friday, September 11, 2009

Bagan Pinang - Wakil POS?

Dengan jumlah 14,192 pengundi pengundi di Bagan Pinang, 4,925 darinya adalah pengundi pos. Ini adalah mewakili satu per tiga dari jumlah pengundi di sini. Sekiranya pengundi awam terpecah dua maka undi pos inilah yang menentukan kemenangan BN.

Kepada mereka yang pernah berkhidmat dengan pasukan keselamatan, mereka pasti arif apa sebenarnya yang berlaku dalam undi pos. Ada yang mengatakan mereka tak pangkah tetapi bos yang pangkah, ada yang kata kertas undi pembangkang akan dibuang dan seribu satu cerita lain.

Apakah jaminan yang boleh diharapkan dari SPR bagi memastikan undi pos ini telus dan pengundi tidak merasa takut dalam melaksanakan tanggungjawab mereka? Apakah penyelesaian yang terbaik dalam hal ini. Kalau ikutkan, kaedah yang paling selamat adalah pengundi pos dimansuhkan atau mereka yang berkhidmat dengan pasukkan keselamatan dikecualikan dari mengundi kerena mereka ini patut berkecuali dan tidak berpihak kepada mana-mana parti politik.

Persoalannya adakah BN setuju dengan tuntutan BERSIH untuk memansuhkan undi pos? Sedangkan inilah senjata mereka yang paling berkesan dalam memastikan kemenangan. Ini terbukti dengan kemenangan BN di kawasan parlimen yang dikuasai oleh PR. Kebanyakkan kawasan yang mempunyai undi pos yang banyak akan dimenangi oleh BN.

Marilah kita sama-sama berusaha dan berdoa agar rakyat merdeka dan dibebaskan dari belenggu pemikiran penjajah BN.

No comments: