Friday, September 25, 2009

Hasan Ali Tidak Bersendirian

Sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali tidak sendirian dalam memperjuangkan hak dan keadilan untuk seluruh rakyat Selangor. Sebagai pendokong perjuangan Islam, PAS perlu adil hatta kepada lawan dan inilah dasar perjuangan PAS. Tidak terkecuali kepada kakitangan kerajaan negari. Penegasan beliau dalam urustadbir dan operasi Selcat perlu diambil perhatian. Tambahan lagi beliau adalah exco kerajaan negeri. Teguran beliau yang dilihat lebih memihak kepada kakitangan kerajaan tidak boleh dilihat sebagai membelakangkan kerajaan. Ini adalah kerana secara prinsipnya keadilan perlu diberikan kepada semua pihak.

Bukan berniat untuk memalukan Selcat dan tidak juga mempertahankan kakitangan kerajaan secara tidak wajar. Bukan juga untuk menjadikan media sebagai medan perdebatan. Semua suara perlu didengar dan perlu diambil perhatian. Menyelar sesiapa di media tanpa hak juga tak wajar. Open enquiries bukan bermakna media enquiries. Ada medan dan sesi yang sesuai yang tanpa mengorbankan prinsip keadilan. Kita tak mahu nanti kerajaan dibebani saman malu yang akibatnya pembayar cukai terpaksa menanggung beban. Sedangkan dana itu sepatutnya untuk rakyat bukan membayar saman malu.

Apa yang menjadi kebimbangan saya kini sudah semakin ketara. Jumlah kerusi PAS yang sedikit di Selangor mengakibatkan suara PAS tidak berapa diendahkan oleh kawan dan lawan. Inilah lumrah kerajaan demokrasi. Mereka yang mempunyai suara terbanyak lebih dihargai dan dihormati walaupun suara minoriti mungkin lebih baik atau adil. Kini rakyat negeri Selangor sepatutnya sedar bahawa untuk mengembalikan semula kekuatan suara wakil orang Islam dan Melayu di Selangor jalan yang ada hanyalah dengan memberi sokongan yang lebih besar kepada PAS. Sekiranya PAS mempunyai kerusi yang majority di Selangor, pastinya suasana yang lebih baik akan dapat dilihat.

Mungkin kita terpaksa menunggu pilihanraya umum ke 13 baru mendapat hasil. Pun begitu usaha perlu digerakkan sekarang untuk memberi kesedaran kepada rakyat terutama kawasan yang ditandingi oleh PAS.

Kini kita lihat suara rayat mula didengari dan bantuan/sumbangan banyak dihulurkan oleh PR dan BN kepada rakyat, terutamanya ketika sambutan puasa dan hari raya baru-baru ini. Di ketika BN berkuasa, mereka terlalu angkuh dan beranggapan bahawa sekiranya BN kuat dan rakyat miskin selamanya rakyat akan bergantung hidup kepada UMNO dan BN. Kini bukan sahaja sewaktu bencana, hatta bila ada kematian dan kenduri kahwin pun sekiranya wakil rakyat PR dan BN tahu mereka akan berebut-rebut untuk datang. Inilah manfaatnya yang rakyat nikmati kini.

Perjuangan perlu diteruskan.... Insyallah rakyat akan melihat dan menilai.

No comments: