Thursday, November 13, 2008

Kemudahan Negeri Milik Semua – Abdul Khalid

KLANG, 9 November – Dato’ Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kerajaan Selangor tidak akan menghalang mana-mana pemimpin Barisan Nasional (BN) sama ada di peringkat negeri atau pusat daripada menggunakan segala kemudahan dan harta benda milik kerajaan negeri.

Menurutnya perkara tidak membenarkan satu sama lain menggunakan kemudahan adalah satu perkara yang tidak betul dan tidak menguntungkan mana-mana pihak.

“Saya rasa perkara tidak membenarkan satu sama lain adalah satu perkara yang tidak betul, kita mesti ada satu usaha keterbukaan maknanya kita boleh gunakan dan wakil kerajaan persekutuan juga boleh gunakan.

“Jadi kalau kita sekat antara satu sama lain, yang rugi adalah rakyat. Itu sebab balai rakyat kita telah minta supaya terbuka. Dulunya hanya satu parti politik sahaja yang boleh pakai sekarang ini semua boleh guna,” katanya dalam sidang media semasa menghadiri Rumah Terbuka Deepavali di Kompleks Sukan Pandamaran, di sini tengah hari tadi.

Sebuah akhbar tempatan hari ini menyiarkan cadangan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Yaakob Sapari yang meminta kerajaan negeri Selangor menghalang mana-mana pemimpin BN sama ada di pusat atau negeri menggunakan segala kemudahan dan harta milik kerajaan negeri.

Mengulas cadangan tersebut, Abdul Khalid berkata kerajaan negeri tidak menolak cadangan itu walaupun ada kebenaran daripada apa yang diperkatakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Anggerik itu.

“Bukan saya menolak, ini hanyalah menasihatkan bagaimana cara yang kita buat walaupun ada kebenaran yang diberikan beliau. Jadi kalau kita asyik tutup, jalan tutup, balai raya tutup, tiada kerja lainlah,” katanya yang turut mengingatkan segala kemudahan yang dinikmati hari ini adalah melalui cukai rakyat.

“Kita tidak boleh menghalang rakyat menggunakan segala kemudahan. Mereka berhak guna prasarana ataupun kemudahan kerajaan untuk rakyat,” katanya yang akan berbincang mengenai perkara tersebut dengan Exco itu. - MURIZA ABDUL HAMID

No comments: