Wednesday, November 5, 2008

Walaupun tua tetap bersemangat....

PROTES... Sebahagian ahli Gabungan Graduan Melayu Muda mengadakan demonstrasi selepas saman difailkan terhadap Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan kerajaan negeri berhubung isu papan tanda pelbagai bahasa di Georgetown semalam.

Selepas ini kita harap kumpulan ini memeruskan'perjuangan' bagi memertabatkan bangsa dan bahasa Melayu sebagaimana yang diperuntukkan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Antara yang mereka ini perlu laksanakan:

  1. Semua pembelajaraan di sekolah kebangsaan hendaklah diajar didalam bahasa Melayu termasuk Sains dan Matematik.... Kecuali matapelajaran bahasa Inggeris.
  2. Ubah semua nama-mana jalan dan penempatan di Puterajaya kepada bahasa Melayu.
  3. Segala mesyuarat, surat-menyurat, dokumen dan perhubungan yang melibatkan kerajaan dalam negeri hendaklah dilaksanakan dalam bahasa Melayu.
  4. Perkasakan DBP dan jadikannya sebuah badan penasihat bahasa kepada kerajaan.
  5. Semua warga negara hendaklah boleh berbahasa Melayu. Kalau tidak hanyak layak mendapat taraf penduduk sementara sahaja.
  6. Semua menteri kabinet, ahli parlimen dan ADUN tidak lagi dibenarkan mengunakan selain dari bahasa Melayu dalam Parlimen, dewan negeri dan membuat sidang akhbar. Ini termasuk larangan mengunakan bahasa rojak.
  7. Semua syarikat berkaitan dengan kerajaan hendaklah mengunakan bahasa Melayu dalam semua bentuk komunikasi dalam negara.
  8. Buat satu memorandum kepada PM untuk memastikan bahasa Melayu terus dipelihara dan dimartabatkan sebagai bahasa ilmu.

Jangan hanya pandai komen apa yang dibuat oleh orang lain tetapi apabila melibatkan BN semua diam tak berani nak bersuara.....

No comments: