Monday, April 5, 2010

GST - Najib Hilang Punca.....

Kegagalan kerajaan untuk meningkatkan hasil negara telah memaksa Najib meningkatkan cukai kepada rakyat. Kalau dahulu rakyat akan menghunus senjata sekiranya pemerintah menaikkan cukai maka sudah tiba masanya kini rakyat mengunakan kuasanya bagi mendidik kerajaan.

Sekiranya ekonomi negara telah meningkat maka secara automatik kutipan cukai semasa juga akan meningkat. Sekiranya kutipan cukai tidak meningkat maka maknanya ekonomi negara sebenarnya belum pulih. Perbaiki ekonomi dahulu bukannya kenakan cukai dahulu.

________________________

Najib, yang juga menteri kewangan, turut menegaskan mengenai kepentingan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sebagai satu daripada cara meningkatkan hasil kerajaan.

"Itulah sebabnya GST amat penting. Rakyat mahukan gaji yang lebih tinggi tetapi tidak mahu menyokong GST. Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?," katanya.

No comments: