Saturday, April 24, 2010

Mulia dan dimuliakan

Kita mulia di mata masyarakat dan dimuliakan kerana masyarakat memuliakan.

Kita bukan wali. Jauh sekali nabi dan rasul.... Hendak mendakwa dimuliakan Allah jauh sekali. Kita adalah insan kerdil lagi hina menumpang teduh dibumi Allah dan meminjam nyawa untuk mengecap sedikit nikmat dunia. Untuk apa semua ini?

Kita berani mencipta hukum semata-mata kita berbeza pendapat dengan orang lain. Apa hak kita membuat hukum? Kita tuhan atau Allah tuhan kita?

Setiap langkah yang kita atur menghampirkan kita kepada kematian. Lagi jauh kita berjalan lagi dekat kita kepada liang lahat. Lagi pantas kita berlari lagi cepat kita sampai kepenghujungnya.

Kuasa kita yang terhad dan terbatas ini gunakanlah untuk manfaat di kemudian hari. Mungkin hari ini kita berkuasa. Esok siapa yang tahu? Kita berhukum kerana agama membenarkan. Kita menghalang kerana agama menghalang. Kita adalah hukum atau penghukum? Kalau kita menghukum apakah hujah dan landasan kita?

Janganlah kerana kita berbeza fahaman politik, kita zalim dalam membuat perhitungan. Hanya kerana kita jahil dalam agama kita menghalang orang alim bersuara. Ulama berhujah dengan dalil dan ilmu....... Kita berhukum dengan apa? Hasad, kebencian, persangka, kesombongan dan iri hati yang tidak berkesudahan.

Ingatlah kita mulia kerana orang memuliakan kita. Walau apa pun gelaran, pangkat dan kedudukan kita bila orang muliakan kita maka kita akan dimuliakan. Tetapi sekiranya masyarakat buat tak pandang, buat tak hairan dan buat tidak peduli apakah nilai semua ini?

No comments: