Friday, June 18, 2010

'Kempen Memburukkan Gerakkan Islam'

Sejak akhir-akhir ini saya melihat satu kempen sedang dijalankan bagi memberi gambaran bahawa gerakkan keganasan mula bergerak di Malaysia. Sama ada ianya benar atau tidak tetapi itulah yang mula dilaporkan dimedia terutamanya NST. Adakah ianya propaganda bagi memburuk-burukkan gerakkan Islam.... ia adalah sesuatu yang kita tidak pasti.

Bermula dengan mensasarkan institusi pengajian tinggi, kini sasarannya mula dikembangkan kepada Masjid dan NGO. Bukan itu sahaja malah Selangor dan Pulau Pinang pula dikaitkan dengan gerakkan ini secara khusus.

Apa yang kita tidak faham adalah kenapa perkara ini dibesar-besarkan seolah-olah suatu bencana besar sedang melanda negara. Tapi apa yang tidak pasti ianya bermula dengan tuduhan. Apa bukti dan apa yang telah dilakukan kumpulan ini kita juga tak pasti. Yang kita pasti sesuatu yang masih didalam siasatan tidak sepatutnya didedahkan didalam media untuk mengelakkan menjejaskan proses siasatan.

Kini sebaliknya sedang berlaku. Sesuatu yang belum ada pertuduhan dan penghakiman telah menjadi berita besar di NST. Apakah mereka ini mahu. Adakah mereka cuba mencetuskan suasana cemas dihati rakyat? Dalam masa yang sama kita jangan lupa ianya juga menimbulkan kebimbangan kepada pelancong. Dengan kata lain industri pelancongan mungkin terjejas semata-mata untuk menjayakan satu agenda yang kita tidak pasti.

Adakah ini agenda baru untuk mengerakkan Operasi Lalang yang baru. Bukan kita buruk sangka terhadap NST tetapi inilah yang dihidangkan dihadapan kita. Apa yang kita lihat ada usaha dibuat untuk memberi gambaran buruk terhadap gerakkan Islam dan institusi keagamaan di negara ini. Mungkin mereka mengharapkan perasaan takut orang terhadap Islam dan gerakkan Islam.

Dalam suasana Islam mula diterima oleh semua pihak termasuk orang yang digambarkan 'anti Islam' seperti DAP mengapa suasana ini dicetuskan? Kita berharap media perlu cermat dalam hal ini. Jangan kerana kepentingan politik kita membuat sesuatu yang memburukkan Islam.

Ingatlah sekiranya kamu cuba memburukkan Islam maka kamu sebenarnya cuba berkonfrantasi dengan empunya Islam iaitu Allah.

No comments: