Friday, January 23, 2009

Malaysia kalah 5-0 dengan UAE

Dah banyak sangat kita berbicara tentang politik, ada baiknya kita sembang sesuatu yang ringan. Mungkin ada baiknya kita kelihat sejenak masa depan bolasepak negara. Bukan minat sangat bola tetapi kerajaan telah membelanjakan berjuta-juta ringgit wang rakyat untuk membangunkan infrastruktur dan pasukan yang boleh membangakan negara. Tetapi hingga kini hasilnya tiada dan ia tidak menampakkan kemajuan.

Yang semakin maju dan kaya adalah mereka yang mendapat kontrak membina stadium dan maintenance, supplier jersi, dapat melancung percuma dan makan-makan. Persoalannya kenapa bolasepak kita tidak meningkat? Mungkin kita cuba melihat perkara berikut:

  1. Niat nak buat stadium untuk mendapat projek dan laba berjuta-juta dan bukan hendak membangunkan industri bolasepak. Hasilnya stadium berlambak-lambak di negara tetapi mutu bola sepak masih di takuk sekolah rendah.
  2. Ahli politik, anak, menantu berebut-rebut menjadi pegawai sukan bagi membolehkan mereka mendapat nama dan perhatian supaya mudah menjadi menteri, kemudahan melancung ke luar negara dan mendapat keuntungan dari penajaan. Hasilnya pegawai sukan yang kaya raya sedangkan pemain nak dapat gaji pun terpaksa meninta derma dari peminat.
  3. Pemain yang berkebolehan dan berkualiti enggan mempertaruhkan masa hadapan dalam bola sepak kerana...... ini kena tanya veteran sukan. Apa nasib mereka sekarang? Akibatnya atelit-atelit yang cemerlang memilih untuk mencari kelulusan akademik yang memjanjikan masadepan yang lebik baik. Menyebabkan mereka yang akademiknya tercicir dan mempunyai masalah diseplin meneruskan cabaran ini. Ini mengakibatkan cabaran yang amat getir bagi pengurus sukan dan jurulatih bagi membimbing mereka ini.
  4. Program yang lestari bagi membangunkan sukan ini umpama hangat-hangat tahi ayam. Buat program hanya untuk mendapat nama dan tiada hasil. Sekolah sukan hanya tinggal sekolah dan akademik juga yang menjadi keutamaan akibatnya sukan tetap manjadi nombor dua. Atelit yang cemerlang masih gerhana. Kita masih tercari-cari penyelesaiannya.
Mari kita lihat nama-nama yang masih cemerlang dalam bidang sukan:-
  1. Dato' Nicol David.... masih no 1 dan masih yang terbaik. Kerana ini sukan individu tak perlu mengharapkan orang lain.
  2. Azizulhasni Awang - jaguh basikal bersama kelab professional Australia. Di pun tak payah tunggu orang lain untuk berkayuh.
  3. Dato' Lee Chong Wei.... Pakar jaguh kampung. Hanya perlukan seorang teman untuk berlatih.
  4. Sukan berpasukkan tiada harapan.....
Lain-lain sukan masih tidak menyerlah dan kadang-kadang sahaja bertanding. Bola sepak hanyut hilang entah kemana. Sesuatu perlu dilakukan bagi menyelamatkan wang rakyat dan maruah negara.

Selamat bersukan.....

No comments: