Tuesday, June 30, 2009

Biasiswa Berdasarkan Merit

Sebelum kita berdebat diatas sesuatu yang tiadak pasti ada eloknya kita bincangkan apa itu merit. Mengikut istilah asal merit adalah:
  1. claim to respect and praise; excellence; worth.
  2. something that deserves or justifies a reward or commendation; a commendable quality, act, etc.: The book's only merit is its sincerity.
  3. merits, the inherent rights and wrongs of a matter, as a lawsuit, unobscured by procedural details, technicalities, personal feelings, etc.: The case will be decided on its merits alone.
  4. Often, merits. the state or fact of deserving; desert: to treat people according to their merits.
  5. Roman Catholic Church. worthiness of spiritual reward, acquired by righteous acts made under the influence of grace.
  6. Obsolete. something that is deserved, whether good or bad.
Berdasarkan definasi di atas, jelaslah bahawa pemberian biasiswa mengikut merit pun sebenarnya tidak hanya berdasarkan pencapain kecemerlangan pelajar semata-mata. Ianya juga merangkumi lain-lain faktor yang ditentukan. Persoalannya adalah apakan kreteria itu? Adakah ianya akan dijadikan alat mainan politik semata-mata. Adakah sekali lagi pelajar akan menjadi mangsa.... dan mereka yang memerlukan akan dipinggirkan.

_______________________________
Pemberian Biasiswa Nasional tidak terbatas kumpulan tertentu

Biasiswa Nasional yang dicadangkan kerajaan bertujuan membolehkan ia diberikan kepada mereka yang layak tanpa dibatasi kumpulan tertentu sahaja. Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, pendekatan terbaru itu membolehkan sesiapa saja layak mendapat biasiswa tanpa mengambil kira latar belakang mereka.

"Kerajaan tidak mahu peluang mendapat biasiswa ini hanya dibatasi kumpulan tertentu," katanya. Beliau diminta mengulas cadangan kerajaan mengenai Biasiswa Nasional itu yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

No comments: