Tuesday, June 2, 2009

PKFZ - Skandal Atau Kelemahan Pengurusan

Hari ini akhbar The Sun mendedahkan tambahan kos yang terpaksa ditanggung oleh Port Kelang Authority (PKA) sebanyak RM147 juta diatas perkhidmatan nasihat korporat yang di berikan oleh Mega-Wan Corporate Services Sdn Bhd. Ini telah meningkatkan jumlah kerugian atau kos terkumpul yang terpaksa ditanggung oleh PKA.

Berapa banyak lagi wang perlu di benamkan di PKFZ diatas nama sebuah pembangunan yang menggunakan dana dan wang rakyat. Kos pembanguna PKFZ kini telah mencecah RM7.453 billion.

PKA terpaksa memikirkan kaedah bagi menstruktur semula hutang (pinjaman mudah) yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan yang berjumlah RM4.632 billion. Ini merupakan wang rakyat yang sekiranya PKA gagal menyelesaikan masalah ini bermakna kerugian akan ditanggung oleh rakyat juga.

Jumlah yang ditanggung oleh PKA akan mencecah sehingga RM12.453 billion. Dari jumlah itu berapakah aset PKA yang boleh dijual untuk mendapatkan semula pinjaman ini.

Adakah Kementerian Kewangan sahaja yang mengeluarkan pinjaman.... Bagaimana dengan institusi kewangan lain, individu, pelabur dan lain-lain kos? Bacalah sendiri dalam http://www.pka-report.com.

Khir Toyo kata kerajaan negeri tidak terlibat tetapi bagaiman wakil Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor boleh ada dalam senarai Pengarah? Alahai Khir..... nak tipu lagi ke?

Ini tidak termasuk lain-lain wakil dari EPU, Kementerian Pengangkutan dan Perbendaharaan Negara. Tak cukup ke untuk kerajaan tahu dan mengesan masalah ini dari awal.

No comments: